Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił ukarać Orange Polska kwotą 30 milionów złotych. Według urzędników spółka bezprawnie przedłużała umowy abonamentowe bez wyraźnej zgody konsumentów. To kolejna kara dla dużego operatora w naszym kraju – 40 milionów złotych musi zapłacić Plus za reklamę nielimitowanego LTE. Usługa posiada ukryte ograniczenia, których przekroczenie skutkuje obcięciem szybkości transmisji danych.
Oferta Orange z telefonem. Sprawdź:
Ostatni okres czasu to wzmożone kontrole Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ich rezultatem są kolejne kary nakładane na największych operatorów telekomunikacyjnych w naszym kraju. Tym razem przyszła pora na Orange.
Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary
– czytamy w komunikacie UOKiK.
Urzędnicy dodają, że Orange nie zawsze informowało klientów o możliwościach przedłużania umowy. Klienci nie wiedzieli z czym się wiąże koniec umowy. Nieprecyzyjność została dostrzeżona w rozmowach z konsultantami za pośrednictwem infolinii.
W trakcie postępowania spółka częściowo zmieniła praktykę w ten sposób, że w momencie zawierania umowy umożliwiła konsumentom wybór sposobu jej przedłużenia po upływie okresu, na jaki zostaje zawarta. Tym samym, konsument zawierając umowę musi zdecydować, czy po zakończeniu pierwotnego kontraktu chce zachować dotychczasowe warunki, w tym promocyjną cenę, i kontynuować umowę przez kolejny czas oznaczony, czy też chce uzyskać prawo do bezkosztowego jej wypowiedzenia w każdym momencie (czas nieoznaczony) czy też chce, ażeby umowa wygasła wraz z końcem promocji
– dodaje UOKiK.
Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu”
– powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał.
Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!