W Polsce funkcjonuje wielu operatorów komórkowych, jednak nie za każdym z nich stoi polski kapitał. Pojawia się zatem pytanie, które sieci GSM są w polskich rękach? Odpowiedzi poszukamy w poniższym tekście.
Polskie sieci GSM
Historia polskiej sieci komórkowej liczy sobie już prawie 30 lat i przez ten czas sporo się zmieniło. Mowa tu nie tylko o rozwoju technologii, zwiększeniu zasięgu, współpracy z zagranicznymi (a także polskimi) producentami telefonów (oferty z telefonami za 1 zł), ale również rozwoju operatorów sieci. Na polskim rynku jest ich sporo, jednak tylko nieliczni posiadają polskie korzenie i polski kapitał. Poniżej zaprezentujemy najważniejszych z nich.
Podwaliny pod sieć komórkową w naszym kraju zbudowało trzech polskich gigantów. Pierwszym był Centertel, znany później jako Ikea, założony w 1991 i działający (pod nazwą Idea) aż do 2013 roku. Drugą była Era powstała w 1996 roku będąca jedną z pionierów polskich sieci komórkowych, aż do 2011 roku, gdy została wykupiona przez niemieckiego T-Mobile. Trzecim zaś wciąż jest Plus.
Historia GSM w Polsce ->
Plus GSM
Plus funkcjonuje niezłomnie od 1996 roku i przez ten czas stworzył największą (wciąż) polską infrastrukturę sieci komórkowych. Niemal od początku swojej działalności wyróżniał się numerem początkowym 601 oraz formą promocji. Mowa tu o tworzeniu animacji, angażowaniu aktorów, komików, celebrytów oraz kreacji maskotek.
Najlepsze reklamy operatorów GSM ->
Marketing od zawsze był mocną stroną sieci, jednak kluczem do sukcesu okazała się otwartość do każdego typu klienta i tworzenie uniwersalnych ofert. Znajdziemy wśród nich:
- Plus Abonament, czyli klasyczne umowy na czas określony skonstruowane z myślą o klientach biznesowych i indywidualnych
- Plus na Kartę, czyli niezobowiązujące umowy, z których klient może zrezygnować w każdej chwili
- Plus Mix, czyli usługi łączące cechy Plus Abonament i Plus na Kartę
- Plus Internet, czyli dostęp do mobilnego Internetu w postaci karty
- Plus Firma, czyli oferty taryfowe stworzone z myślą o klientach biznesowych
W katalogu ofert firmy znajduje się również szeroki zestaw klasycznych i nowoczesnych smartfonów różnych marek. Warto zatem pamiętać, iż Plus to największa i najbardziej doświadczona polska sieć komórkowa skupiająca wokół siebie aż 14 milionów użytkowników i posiadająca własną infrastrukturę.
Plus nie jest jednak jedyną polską siecią komórkową, gdyż na rynku funkcjonuje kilku innych graczy, w tym również submarka Plusa - Plush.
lajt mobile
Jednym z nich jest lajt mobile, czyli marka należąca do TeleStrada SA powstała w 2013 roku - początkowo jako White Mobile. Obecna nazwa obowiązuje od 2015 r. Sieć od początku skoncentrowana jest głównie na młodszych klientach, na co wskazują trzy kategorie usług:
- lajt mobile abonament „No Limit”, czyli oferty abonenckie na okres 6-24 miesięcy (także bezterminowe!), wyróżniają się niską ceną, darmowymi połączeniami oraz brakiem telefonu w zestawie
- lajt mobile na kartę, czyli oferty na czas nieokreślony, wśród których znajdują się telefony na kartę oraz Internet mobilny
- lajt mobile dla firmy, czyli oferty abonenckie na okres 6-24 miesięcy stworzone z myślą o przedsiębiorcach
Wirtualny operator lajt mobile nie oferuje kompleksowego zestawu usług, nie ma np. możliwości zakupu nowoczesnego smartfona w jego abonamencie. Wręcz przeciwnie. Przykład lajt mobile pokazuje jednak, że na rynku telefonii komórkowej można wybić za pomocą atrakcyjnej ceny i dobrych warunków umowy. Dzieje się tak, gdyż sieć oferuje jedne z najtańszych abonamentów dostępnych na polskim rynku.
OTVARTA
Kolejnym ważnym graczem jest sieć OVARTA, czyli polski operator sieci komórkowej działający w modelu MVNO. Firma świadczy usługi mobilne od 2018 roku. Cechą charakterystyczną sieci było kreatywne podejście do marketingu, spora inwestycja w reklamy outdoor, Internecie, prasie, radiu, telewizji i we współprace ze znanymi postaciami, a także wyjątkowo niskie ceny usług. Wskazuje na to:
- abonament na czas określony lub nieokreślony, czyli pakiety składające się m.in. z nielimitowanych połączeń, darmowych SMS i MMS i Internetu
- Internet Mobilny ze zmiennym adresem IP oraz pakietem Internetu od 5 do 100 GB z umową na czas nieokreślony
- Internet Mobilny ze stałym adresem IP oraz pakietem Internetu od 5 do 100 GB
Także sieć OTVARTA nie oferuje możliwości zakupu nowoczesnego smartfona w zestawie z kartą SIM. Udostępnia natomiast jeden z najtańszych abonamentów na rynku oraz obszerny pakiet Internetu mobilnego wraz ze stałym lub zmiennym adresem IP.
Premium Mobile
Sporą innowacją na polskim rynku komórkowym było pojawienie się w 2016 roku sieci Premium Mobile, czyli jednego z największych obecnie wirtualnych operatorów sieci GSM. Telekom wprowadził nowe rozwiązania sprzedażowe i komunikacyjne, wykorzystując przy tym sprawdzone metody przyciągania klientów. Mowa tu o wyjątkowo niskich cenach i atrakcyjnych usługach, co widać w poniższych ofertach:
- Freedom, czyli oferty na abonament na czas nieokreślony zawierające m.in. nielimitowany zakres połączeń, darmowe SMS i MMS oraz pakiet Internetu
- Freedom dla dwojga, dwojga+ i trojga, czyli abonamenty rodzinne składające się z dwóch lub trzech kart, abonamentu na czas nieokreślony oraz nielimitowanych połączeń, SMS i pakietu Internetu
- FreedomNET, czyli Internet mobilny lub domowy w pakiecie 25 GB lub 300 GB
W zaledwie rok po debiucie świetnie rozwijający się Premium Mobile zdobył aż 44 tys. nowych klientów. Jest to zasługą interesujących ofert i prostego sposobu przeniesienia numeru, z którego - według danych UKE - korzysta wiele osób!
Przenoszenie nr - raport UKE z I kwartału 2020 ->
Polskie marki GSM w zagranicznych rękach
Ciekawostką na polskim rynku komórkowym są również marki sieci działające wyłącznie na terenie naszego kraju. Idealnym przykładem jest Heyah i nju mobile.
Heyah
Marka Heyah powstała w 2004 roku i początkowo zarządzana była przez Erę, jednak z czasem zmieniła właściciela na T-Mobile. Znakiem rozpoznawczym jest czerwona łapka, która przez długi czas cieszyła się ogromną popularnością. Wszystko za sprawą sprawnego działu marketingowego, który zorganizował i współorganizował niezliczoną ilość akcji promocyjnych. Niegdysiejsza popularność marki wynikała również z ofert, które ewoluowały się wraz z biegiem czasu. Obecnie sieć poleca:
- telefon na kartę, czyli klasyczną usługę będącą w obiegu od początku działalności marki
- umowę na abonament, czyli ofertę dostępną od 2009 roku mająca na celu poszerzyć zakres usług. Oferta zawiera umowę z telefonem lub bez telefonu na 24 miesiące, darmowe połączenia, SMS i MMS oraz pakiet Internetu
Heyah to klasyczna marka telefonii komórkowej, która funkcjonuje od 2004 roku. Od samego początku związana była głównie z młodzieżą, z czasem jednak skoncentrowała się na innych odbiorcach. I choć jest obecnie w posiadaniu zagranicznego właściciela, zawsze będzie kojarzona z polską siecią komórkową.
nju mobile
Drugą wspomnianą „polską” marką jest nju mobile, którą sieć Orange wprowadziła w 2013 roku. Marka wyróżniła się szeroko zakrojoną akcją promocyjną zrealizowaną na Internecie, która zwróciła uwagę głównie młodych klientów. Sięgnęli oni po jedną z poniższych ofert:
- nju abonament, czyli umowa na czas nieokreślony oferująca m.in. darmowe połączenia oraz pakiet SMS, MMS i Internetu
- Internet mobilny, czyli pakiet zawierający transfer od 20-40 GB, który wraz z biegiem czasu może się zwiększyć nawet do 60 GB lub 120 GB
- dodatkowy numer, czyli oferta zakładająca możliwość dokupienia kolejnej karty (oferta duet)
Marka nju mobile, która początkiem roku przekroczyła 1 mln klientów, działa na wyłączność w Polsce, ale nie należy do polskiego właściciela. Jest nim jeden z największych operatorów GSM w naszym kraju - Orange.
- {{ error }}
4 Dodaj komentarz
” Pierwszym był Centertel, znany później jako Ikea, założony w 1991 i działający (pod nazwą Idea) aż do 2013 roku.”
Podejrzewam że jednak miało być IDEA. Ikea nie miała chyba sieci komórkowej
Neh. To były takie telefony które kosztowały tyle samo jak wszystkie ale do samodzielnego montażu