Pomoc Dodaj telefon Karta SIM icon add sim family icon triangle down icon settings icon filters icon filters-2 icon edit pen icon smartphone icon net phone icon net home

Polskie sieci komórkowe

avatar
zdjęcie przedstawiające starówkę Krakowa

W Polsce funkcjonuje wielu operatorów komórkowych, jednak nie za każdym z nich stoi polski kapitał. Pojawia się zatem pytanie, które sieci komórkowe GSM są w polskich rękach? Za którymi stoi polski kapitał, a nie zagraniczny? Czy tacy operatorzy istnieją w naszym kraju? Odpowiedzi poszukamy w poniższym tekście – zapraszamy do lektury!

Polskie sieci komórkowe

Historia polskiej sieci komórkowej liczy sobie już ponad 30 lat i przez ten czas sporo się zmieniło. Mowa tu nie tylko o rozwoju technologii, zwiększeniu zasięgu, współpracy z zagranicznymi (a także polskimi) producentami telefonów (oferty z telefonami za 1 zł), ale również rozwoju operatorów sieci. Na polskim rynku jest ich sporo, jednak tylko nieliczni posiadają polskie korzenie i polski kapitał. Poniżej zaprezentujemy najważniejszych z nich.

Podwaliny pod sieć komórkową w naszym kraju zbudowało trzech polskich gigantów. Pierwszym był Centertel, znany później jako Ikea, założony w 1991 i działający (pod nazwą Idea) aż do 2013 roku. Drugą była Era powstała w 1996 roku będąca jedną z pionierów polskich sieci komórkowych, aż do 2011 roku, gdy została wykupiona przez niemieckiego T-Mobile. Trzecim zaś wciąż jest Plus. Tzw. operatorzy wirtualni wówczas jeszcze nie istnieli.

Chcesz wiedzieć więcej na temat ówczesnej telefonii komórkowej w Polsce? Kliknij w poniższy link:

Pamiętasz początki telefonii komórkowej w naszym kraju?
Zapoznaj się z historią GSM w Polsce

Jakie występują w Polsce sieci komórkowe, które nie należą do zagranicznych inwestorów? Który z nich ma najlepszą ofertę?

Plus

Plus funkcjonuje niezłomnie od 1996 roku i przez ten czas stworzył największą (wciąż) polską infrastrukturę sieci komórkowych. Niemal od początku swojej działalności wyróżniał się numerem początkowym 601 oraz formą promocji. Mowa tu o tworzeniu animacji, angażowaniu aktorów, komików, celebrytów oraz kreacji maskotek.

Kojarzysz stare reklamy operatorów komórkowych w Polsce?
Poznaj najlepsze reklamy operatorów GSM

Marketing od zawsze był mocną stroną sieci, jednak kluczem do sukcesu okazała się otwartość do każdego typu klienta i tworzenie uniwersalnych ofert. Znajdziemy wśród nich m.in.:

  • Plus Abonament, czyli klasyczne umowy na czas określony skonstruowane z myślą o klientach biznesowych i indywidualnych,
  • Plus na Kartę, czyli niezobowiązujące umowy, z których klient może zrezygnować w każdej chwili,
  • Plus Internet, czyli dostęp do mobilnego Internetu w postaci karty,
  • Plus Firma, czyli oferty taryfowe stworzone z myślą o klientach biznesowych.

grafika firmy Plus przedstawiająca abonament dla dziecka z telefonem

W katalogu ofert firmy znajduje się również szeroki zestaw klasycznych i nowoczesnych smartfonów różnych marek. Warto zatem pamiętać, iż Plus to największa i najbardziej doświadczona polska sieć komórkowa skupiająca wokół siebie aż 14 milionów użytkowników i posiadająca własną infrastrukturę.

Plus nie jest jednak jedyną polską siecią komórkową, gdyż na rynku funkcjonuje kilku innych graczy, w tym również submarka Plusa – Plush.

W ofercie Plusha znajduje się:

  • abonament komórkowy z telefonem lub bez z umową na czas nieokreślony,
  • prepaid (oferta na kartę),
  • Internet mobilny 5G.

grafika firmy Plush przedstawiająca maskotkę operatora Plushaka na skakance i nową ofertę na abonament na czarnym tle

Pozostałe polskie sieci komórkowe to albo operatorzy wirtualni MVNO, albo submarki większych sieci, jak wspomnianego Plusa, T-Mobile Polska czy Orange Polska.

lajt mobile

Jedną z polskich sieci jest też lajt mobile, czyli marka należąca do TeleStrada SA powstała w 2013 roku – początkowo jako White Mobile. Obecna nazwa obowiązuje od 2015 r. i zalicza się do tzw. operatorów wirtualnych. Ta sieć komórkowa od początku skoncentrowana jest głównie na młodszych klientach, na co wskazują trzy kategorie usług:

  • abonament „Plan S!/M!/L!”, czyli oferty abonenckie na czas nieokreślony, wyróżniają się niską ceną, darmowymi połączeniami oraz brakiem telefonu komórkowego w zestawie,
  • na kartę, czyli oferty tym bardziej na czas nieokreślony, wśród których znajdują się telefony na kartę oraz Internet mobilny,
  • dla firmy, czyli oferty abonenckie na czas nieokreślony stworzone z myślą o przedsiębiorcach.

grafika firmy lajt mobile symbolizująca zasięgi Plusa i Orange do wyboru w abonamencie lajt mobile

Operator wirtualny lajt mobile nie oferuje kompleksowego zestawu usług, nie ma np. możliwości zakupu nowoczesnego smartfona w jego abonamencie. Wręcz przeciwnie. Przykład lajt mobile pokazuje jednak, że na rynku telefonii komórkowej można wybić za pomocą atrakcyjnej ceny i dobrych warunków umowy. Dzieje się tak, gdyż sieć oferuje jedne z najtańszych abonamentów dostępnych na polskim rynku.

Sieć komórkowa lajt korzysta z infrastruktury należącej do Plusa lub Orange Polska – wybór należy do Ciebie!

OTVARTA

Kolejnym ważnym graczem jest sieć OVARTA, czyli polski operator sieci komórkowej działający w modelu MVNO (operator wirtualny). Firma świadczy usługi mobilne od 2018 roku. Cechą charakterystyczną sieci było kreatywne podejście do marketingu, spora inwestycja w reklamy outdoor, Internecie, prasie, radiu, telewizji i we współprace ze znanymi postaciami, a także wyjątkowo niskie ceny usług. Wskazuje na to:

  • abonament na czas nieokreślony, czyli pakiety składające się m.in. z nielimitowanych połączeń, darmowych SMS i MMS i Internetu,
  • Internet Mobilny ze zmiennym adresem IP oraz pakietem Internetu od 10 do 500 GB z umową na czas nieokreślony,
  • Internet Mobilny ze stałym adresem IP oraz pakietem Internetu od 10 do 500 GB z umową na czas nieokreślony.

grafika firmy OTVARTA przedstawiająca dwójkę młodych ludzi ze smartfonami na czerwonym tle

Sieć OTVARTA nie oferuje możliwości zakupu nowoczesnego smartfona w zestawie z kartą SIM. Udostępnia natomiast jeden z najtańszych abonamentów na rynku oraz obszerny pakiet Internetu mobilnego wraz ze stałym lub zmiennym adresem IP.

OTVARTA – jak wielu operatorów wirtualnych w Polsce – działa na nadajnikach sieci Plus.

Premium Mobile

Sporą innowacją na polskim rynku komórkowym było pojawienie się w 2016 roku sieci Premium Mobile, czyli jednego z największych obecnie wirtualnych operatorów sieci GSM (operatorów MVNO). Telekom wprowadził nowe rozwiązania sprzedażowe i komunikacyjne, wykorzystując przy tym sprawdzone metody przyciągania klientów. Mowa tu o wyjątkowo niskich cenach i atrakcyjnych usługach, co widać w poniższych ofertach:

  • Freedom, czyli oferty na abonament na czas nieokreślony zawierające m.in. nielimitowany zakres połączeń, darmowe SMS i MMS oraz pakiet Internetu,
  • Freedom Pack Extra, czyli abonamenty rodzinne składające się z 2-5 kart na czas nieokreślony oraz nielimitowanych połączeń, SMS i pakietu Internetu,
  • FreedomNET, czyli Internet mobilny 5G.

grafika przedstawiająca nowy format half SIM Premium Mobile

W zaledwie rok po debiucie świetnie rozwijający się operator wirtualny Premium Mobile zdobył aż 44 tys. nowych klientów. Jest to zasługą interesujących ofert i prostego sposobu przeniesienia numeru, z którego – według danych UKE – korzysta wiele osób!

To kolejny wirtualny operator komórkowy MVNO (ang. Mobile Virtual Network Operator) działający na nadajnikach Plusa.

Polskie marki GSM w zagranicznych rękach

Ciekawostką na polskim rynku komórkowym są również marki sieci działające wyłącznie na terenie naszego kraju. W Polsce działa takich kilka. Idealnym przykładem jest Heyah i nju mobile, które nie należą do operatorów wirtualnych (MNVO).

Heyah

Marka Heyah powstała w 2004 roku i początkowo zarządzana była przez Erę, a obecnie (po rebrandingu) operatorem sieci jest T-Mobile Polska. To były czasy, gdy telefonia komórkowa w Polsce wyglądała zupełnie inaczej niż obecnie (inny rozkład sił głównych graczy GSM na rynku, obecność innych operatorów komórkowych itd.).

grafika przedstawiająca maskotkę operatora Heyah (czerwoną łapkę)

Znakiem rozpoznawczym jest czerwona łapka, która przez długi czas cieszyła się ogromną popularnością. Wszystko za sprawą sprawnego działu marketingowego, który zorganizował i współorganizował niezliczoną ilość akcji promocyjnych. Niegdysiejsza popularność marki wynikała również z ofert, które ewoluowały się wraz z biegiem czasu. Obecnie sieć komórkowa poleca:

  • telefon komórkowy na kartę, czyli klasyczną usługę będącą w obiegu od początku działalności marki,
  • subskrypcję Heyah 01 (oferta głosowa),
  • subskrypcję Heyah 01 (oferta internetowa).

Heyah to klasyczna marka telefonii komórkowej, która funkcjonuje od 2004 roku. Od samego początku związana była głównie z młodzieżą, z czasem jednak skoncentrowała się na innych odbiorcach. I choć jest obecnie w posiadaniu zagranicznego właściciela, zawsze będzie kojarzona z polską siecią komórkową. Heyah naturalnie korzysta z infrastruktury i nadajników T-Mobile Polska.

nju mobile

Druga wspomniana „polska” marka to nju mobile, którą sieć Orange Polska wprowadziła na rynek w 2013 roku. Od tego momentu szerzy usługi telefonii komórkowej w kraju. Marka wyróżniła się szeroko zakrojoną akcją promocyjną zrealizowaną na Internecie, która zwróciła uwagę głównie młodych klientów. Sięgnęli oni po jedną z poniższych ofert:

  • nju abonament, czyli umowa na czas nieokreślony oferująca m.in. darmowe połączenia oraz pakiet SMS, MMS i Internetu,
  • Internet mobilny (nju internetowy), czyli pakiet zawierający transfer 100 GB na start, który wraz z biegiem czasu może się zwiększyć nawet do 300 GB,
  • dodatkowy numer, czyli oferta zakładająca możliwość dokupienia kolejnej karty (oferta duet/rodzina),
  • nju z aplikacją (subskrypcja).

grafika przedstawiająca maskotkę operatora nju z telefonem

Marka nju mobile, która początkiem 2020 roku przekroczyła 1 mln klientów, działa na wyłączność w Polsce, ale nie należy do polskiego właściciela. Jest nim jeden z największych operatorów GSM w kraju nad Wisłą – Orange. Sieć nju korzysta z jego nadajników i infrastruktury.

Rachunki za telefon niższe o połowę? SPRAWDŹ
PORÓWNAJ OFERTY

Polscy operatorzy GSM - podsumowanie

Jak widać, na polskim rynku GSM funkcjonuje kilka operatorów z polskim kapitałem. Wśród nich na próżno szukać np. Orange Polska czy T-Mobile Polska, gdyż należą oni do zagranicznych właścicieli. Większość z polskich brandów to operatorzy wirtualni MVNO jak np. OTVARTA, Premium Mobile, lajt czy Klucz Mobile.

Sporo sieci działających w Polsce (np. Virgin Mobile, Mobile Vikings, Red Bull Mobile, FM Group Mobile) to tak naprawdę brandy wywodzące się zza granicy. Sieci te nie zostały założone w naszym kraju, nie można je więc nazwać stricte polskimi sieciami komórkowymi. Właścicielem marki jest ktoś inny. Sieci te korzystają z nadajników innych operatorów GSM.

Jak będzie za kilka miesięcy lub za kilka lat na naszym rynku? Nie wiadomo, wszak polska telefonia komórkowa cały czas się rozwija.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Które sieci komórkowe są w 100% polskie?
  • Który polski operator ma własną infrastrukturę?
  • Czy są jeszcze inne polskie marki GSM?

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Jest ich kilka. Wśród nich można wymienić m.in. Plusa i jego submarkę Plush, a także wirtualnych operatorów komórkowych: Premium Mobile, lajt mobile czy OTVARTA.

W Polsce działa grubo ponad 100 firm świadczących usługi telekomunikacyjnych. Według UKE z końca 2022 roku było ich dokładnie 122.

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Każdy z nas może mieć inne potrzeby i preferencje, nie sposób więc ustalić, która sieć komórkowa jest najlepsza dla wszystkich.

star ocena
4.5/5 - (42 votes)
Czy ten artykuł był pomocny? Twoja opinia pozwala nam pisać jeszcze lepsze treści.
Oceń artykuł poniżej

Z wykształcenia mgr inż. inżynierii środowiska. Miłośnik natury, historii, muzyki rockowej i gier komputerowych (w szczególności strategii i cRPG). W Komórkomacie od początku jego istnienia, odpowiedzialny głównie za dział Promocje oraz Poradniki.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Właściciel serwisu komorkomat.pl nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od użytkowników, którzy korzystali z usługi lub towarów, na temat których zamieszczają komentarze. W serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze użytkowników.
Wybrano do porównania: