Pomoc Dodaj telefon Karta SIM icon add sim family icon triangle down icon settings icon filters icon filters-2 icon edit pen icon smartphone icon net phone icon net home

Telefon brandowany – wady i zalety

brandowany telefon

Ostatnia aktualizacja: 2023-10-05

Telefon z brandem czy bez – którego wybrać? Gdzie tkwi różnica i czy warto jest to dla konsumenta ważna informacja? W niektórych przypadkach może to być istotny element, który może wpłynąć na Twoją decyzję zakupową. W dzisiejszym artykule dowiesz się, czy warto sięgać po brandowany telefon komórkowy!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest brandowany telefon?
  • Co oznacza brandowanie telefonu?
  • Czy brandowanie wpływa na większe bezpieczeństwo?
  • Czy operatorzy w ten sposób optymalizują działanie telefonu?
  • Co może zrobić użytkownik brandowanego telefonu/smartfonu?

Co to jest brandowany telefon

Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: co to jest telefon brandowany? Jeszcze za czasów klasycznych telefonów komórkowych brandowane urządzenia wyróżniały się między innymi logo producenta na obudowie i często innym wyglądem interfejsu w stosunku do „czystej” wersji, co swego czasu było szczególnie widoczne w smartfonach/telefonach sprzedawanych przez sieć Orange na abonament.

Brandowanie telefonu polega m.in. na zaoferowaniu klientom określonych aplikacji od operatora komórkowego, których fabrycznie brak w egzemplarzach bez brandu, a więc w telefonach kupionych w sklepach ze sprzętem RTV (nie u operatora!).

Telefon SPV C600 z brandem Orange produkcji HTC z końca 2005 roku:

SPV C600Dziś taka ingerencja jest mniej widoczna, ale nie znaczy to, że nie wpływa na funkcjonowanie smartfona. Brand najczęściej widoczny jest przy uruchomieniu urządzenia, gdy w pewnym momencie wyświetla się logo danego operatora. Oznacza to ni mniej ni więcej, że Twój operator „maczał swoje palce” w oprogramowaniu smartfona. I tak rzeczywiście jest. Kiedyś logo danego operatora było widoczne nawet na obudowie niektórych modeli telefonów. Taką praktykę stosował zwłaszcza Orange, np. w przypadku sprzętu SPV (HTC).

Bo oprócz wspomnianego loga operator dorzuca do urządzenia różne aplikacje, które uważa za potrzebne. I w zależności od polityki danej firmy nie zawsze będziesz mógł je usunąć. A nawet jeżeli to zrobisz, to może się okazać, że po jakimś czasie one wrócą.

Xiaomi Redmi 3s w Play od 1 zł

Wcześniej zdarzało się także, że operator ingerował również w formę wizualną samej nakładki Androida. Teraz jest to już praktycznie niespotykane. Jednak ingerencja w oprogramowanie smartfona ma daleko idące konsekwencje. Największą z nich jest kwestia aktualizacji.

W przypadku smartfona brandowanego za dystrybucję aktualizacji odpowiada nie jego producent, tylko dany operator. Wobec tego dochodzi jeszcze jeden pośrednik w dystrybucji. Zazwyczaj kończy się to opóźnieniem aktualizacji w stosunku do smartfona niebrandowanego lub nawet brakiem takiego update’u. Choć bywają wyjątki i czasem zdarza się, że w danym regionie to operator jest szybszy niż producent smartfona.

Kiedyś dużym problemem była gorsza jakość brandowanej nakładki proponowanej przez operatorów w stosunku do softu niebrandowanego. Teraz ma to mniejsze znaczenie. Jednak należy pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie, późniejsze aktualizacje oraz zaszyte aplikacje operatora również mogą prowadzić do spowolnienia działania smartfona, szczególnie w późniejszym okresie użytkowania.

Wracając jeszcze do kwestii programów, niektóre zainstalowane aplikacje dla wybranej grupy mogą okazać się przydatne, jednak w większości wypadków jest to niepotrzebnie zabrane miejsce na urządzeniu. W dodatku zdarza się tak, ze aplikacja operatora jest gorsza lub mniej intuicyjna w obsłudze niż aplikacje tej z tej samej kategorii dostępne w oficjalnym sklepie Google.

Internet 5G w smartfonie bez limitu Plus

Co prawda czasem można spotkać zainstalowane gry w pełnej wersji, za które trzeba byłoby w normalnym wypadku zapłacić, jednak częściej jest to domena konkretnego producenta smartfonów aniżeli operatora brandującego dane urządzenie.

Bezpieczeństwo telefonu z brandem

Kolejna kwestia to bezpieczeństwo. Problem leży w comiesięcznych łatkach bezpieczeństwa od Google’a na telefon. Nawet w przypadku smartfonów z czystym oprogramowaniem często niestety jest tak, że docierają one z opóźnieniem. Dodajmy jednak jeszcze do tego kolejnego dystrybutora jakim jest operator i łatwo możesz sobie wywnioskować, że z tymi aktualizacjami jest jeszcze gorzej.

Co jeśli zaistnieje w oprogramowaniu jakiś błąd krytyczny, który zostaje załatany przez kolejną aktualizację oprogramowania? W przypadku brandowanego smartfona możesz takiej aktualizacji nie doczekać. Szczególnie jeżeli nie masz topowego modelu telefonu.

Modele bez brandu operatora zapewniają większe bezpieczeństwo ze względu na łatwiej (szybciej) dostępne aktualizacje i łatki bezpieczeństwa. Pamiętaj też, że update softu urządzenia może też wiązać się z otrzymaniem nowych funkcji czy usprawnieniem już istniejących (np. stabilniejsza siec WiFi, szybsze działanie telefonu itp. itd.).

Era ceny

Bardzo często zdarzało się (albo nawet zawsze), że brandowany telefon komórkowy był ograniczony do własnej sieci i operatorzy GSM, tzn. posiadał blokadę simlock. Ciekawostka: na górze iPhone 3G w ofercie ówczesnej Ery (dzisiejszy T-Mobile Polska) bez simlocka. Trzeba jednak przyznać, że – przynajmniej obecnie – w T-Mobile brandowanie oprogramowania nie jest/nie było tak mocne, jak w przypadku pomarańczowego operatora komórkowego.

Brandowany telefon tańszy w zakupie

Czy zatem brandowany smartfon tudzież brandowany telefon komórkowy od operatora GSM ma jakiekolwiek zalety? Mówiąc szczerze trudno je znaleźć, ale spróbujemy. Z racji tego, że jest to smartfon dystrybuowany przez operatora, to zazwyczaj dobieramy go podczas podpisywania umowy na abonament. Jeżeli trafimy lub wynegocjujemy dobrą ofertę, może się okazać, że w tej wersji to urządzenie jest sporo tańsze. Szczególnie jeżeli łączymy różne usługi w jednej sieci komórkowej. Wszystko zależy od konkretnej oferty.

Jak już wspomniałem wcześniej, w przypadku konkretnej grupy osób niektóre z propozycji aplikacji operatora mogą się okazać przydatne. Szczególnie jeżeli występują w rozszerzonej bezpłatnej wersji.

Smartfon kupowany z drugiej ręki z brandem operatora jest najczęściej wyraźnie tańszy w stosunku do swojego odpowiednika bez niego. Może to być ciekawa opcja nawet dla tych osób, które nie chcą mieć oprogramowania sieci GSM. Jeżeli tylko potrafią lub mają możliwość wgrania czystego softu to może okazać się to rozsądnym podejściem do zakupu tańszego urządzenia. To samo dotyczy osób, które nabyły brandowany smartfon u operatora.

Mój T-Mobile rejestracja karty SIM

Jeżeli jego oprogramowanie stanie się zbyt toporne w użytkowaniu, zawsze możesz wgrać soft bez brandu. Pamiętaj tylko, że robisz to na własną odpowiedzialność. Zwróć też uwagę, że różni producenci mają inne podejście w tej kwestii względem gwarancji. Niektórzy z nich mogą z tego powodu nie uznać gwarancji, jeżeli wyślesz swój smartfon do naprawy.

Jak już możesz się domyślać, głównym miejscem gdzie możesz nabyć brandowany smartfon jest operator, gdyż on jest głównym dystrybutorem tych urządzeń. Inną wspomnianą drogą nabycia takiego urządzenia jest zakup z drugiej ręki.

A czy wszystkie smartfony od operatora są brandowane? Otóż nie. Przede wszystkim wszystkie urządzenia z logiem Apple’a (iPhone) pozbawione są takiego brandu, gdyż tylko pod tym warunkiem dany operator może sprzedawać produkty z logo nadgryzionego jabłka. Często jest też tak, że wchodzące na rynek modele są na oryginalnym sofcie, gdyż operator po prostu nie zdążył ich zbrandować, a nie chce zostawać w tyle z wprowadzeniem danego modelu.

A niektóre z nich nigdy nie zostaną zbrandowane. W tym wypadku to bardzo indywidualna sprawa i warto upewnić się co do konkretnego egzemplarza.

Brandowany telefon – wady i zalety, podsumowanie

Jakie są zatem wady i zalety telefonu z brandem? Czy nowy telefon z brandem ma sens? Oto nasze podsumowanie:

Zalety brandowanego smartfona:

  • często lepsza cena u operatora
  • niższa cena przy zakupie z drugiej ręki
  • w niektórych wypadkach dodatkowe aplikacje (np. apki operatora, w których możliwe jest m.in. sprawdzenie bieżących kosztów połączeń i wiele innych)
  • w sporadycznych sytuacjach szybsze aktualizacje

Wady brandowanego smartfona:

  • najczęściej spore opóźnienie w aktualizacjach lub nawet ich brak
  • ingerencja operatora w oprogramowanie/system operacyjny
  • niepotrzebne aplikacje od operatora
  • bezpieczeństwo

Rachunki za telefon niższe o połowę? SPRAWDŹ

Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!

5/5 - (5 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Właściciel serwisu komorkomat.pl nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od użytkowników, którzy korzystali z usługi lub towarów, na temat których zamieszczają komentarze. W serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze użytkowników.