Pomoc Dodaj telefon Karta SIM icon add sim family icon triangle down icon settings icon filters icon filters-2 icon edit pen icon smartphone icon net phone icon net home

Telefon brandowany – wady i zalety

W momencie zakupu telefonu niewielu z nas zastanawia się, czy jest on brandowany przez operatora GSM, czy jest pozbawiony brandu. Gdzie tkwi różnica i czy warto jest to dla konsumenta ważna informacja? W niektórych przypadkach może to być istotny element, który może wpłynąć na Twoją decyzję zakupową.

#zostanwdomu! Przedstawiane przez nas oferty i telefony możesz zamówić online, a przesyłkę dostarczy Ci kurier. Możesz też skorzystać z pomocy naszych Doradców - aby mogli się z Tobą skontaktować, wypełnij formularz znajdujący się na dole strony.

Co to jest telefon z brandem?

Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: co to jest smartfon brandowany? Jeszcze za czasów klasycznych telefonów komórkowych brandowane urządzenia wyróżniały się między innymi logo producenta na obudowie i często innym wyglądem interfejsu w stosunku do „czystej” wersji, co swego czasu było szczególnie widoczne w telefonach sprzedawanych przez Orange. Dziś taka ingerencja jest mniej widoczna, ale nie znaczy to, że nie wpływa na funkcjonowanie smartfona. Brand najczęściej widoczny jest podczas włączania urządzenia, gdy w pewnym momencie wyświetla się logo danego operatora. Oznacza to ni mniej ni więcej, że Twój operator „maczał swoje palce” w oprogramowaniu smartfona. I tak rzeczywiście jest. Bo oprócz wspomnianego loga operator dorzuca do urządzenia różne aplikacje, które uważa za potrzebne. I w zależności od polityki danej firmy nie zawsze będziesz mógł je usunąć. A nawet jeżeli to zrobisz, to może się okazać, że po jakimś czasie one wrócą.

Wcześniej zdarzało się także, że operator ingerował również w formę wizualną samej nakładki Androida. Teraz jest to już praktycznie niespotykane. Jednak ingerencja w oprogramowanie smartfona ma daleko idące konsekwencje. Największą z nich jest kwestia aktualizacji. W przypadku smartfona brandowanego za dystrybucję aktualizacji odpowiada nie jego producent, tylko dany operator. Wobec tego dochodzi jeszcze jeden pośrednik w dystrybucji. Zazwyczaj kończy się to opóźnieniem aktualizacji w stosunku do smartfona niebrandowanego lub nawet brakiem takiego update’u. Choć bywają wyjątki i czasem zdarza się, że w danym regionie to operator jest szybszy niż producent smartfona.

Kiedyś dużym problemem była gorsza jakość brandowanej nakładki proponowanej przez operatorów w stosunku do softu niebrandowanego. Teraz ma to mniejsze znaczenie. Jednak należy pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie, późniejsze aktualizacje oraz zaszyte aplikacje operatora również mogą prowadzić do spowolnienia działania smartfona, szczególnie w późniejszym okresie użytkowania.

Wracając jeszcze do kwestii programów, niektóre zainstalowane aplikacje dla wybranej grupy mogą okazać się przydatne, jednak w większości wypadków jest to niepotrzebnie zabrane miejsce na urządzeniu. W dodatku zdarza się tak, ze aplikacja operatora jest gorsza lub mniej intuicyjna w obsłudze niż aplikacje tej z tej samej kategorii dostępne w oficjalnym sklepie Google. Co prawda czasem można spotkać zainstalowane gry w pełnej wersji, za które trzeba byłoby w normalnym wypadku zapłacić, jednak częściej jest to domena konkretnego producenta smartfonów aniżeli operatora brandującego dane urządzenie.

Bezpieczeństwo telefonu z brandem

Kolejna kwestia to bezpieczeństwo. Problem leży w comiesięcznych łatkach bezpieczeństwa od Google’a. Nawet w przypadku smartfonów z czystym oprogramowaniem często niestety jest tak, że docierają one z opóźnieniem. Dodajmy jednak jeszcze do tego kolejnego dystrybutora jakim jest operator i łatwo możesz sobie wywnioskować, że z tymi aktualizacjami jest jeszcze gorzej. Co jeśli zaistnieje w oprogramowaniu jakiś błąd krytyczny, który zostaje załatany przez kolejną aktualizację oprogramowania? W przypadku brandowanego smartfona możesz takiej aktualizacji nie doczekać. Szczególnie jeżeli nie masz topowego modelu.

Telefon z brandem tańszy w zakupie

Czy zatem brandowany smartfon ma jakiekolwiek zalety? Mówiąc szczerze trudno je znaleźć, ale spróbujemy. Z racji tego, że jest to smartfon dystrybuowany przez operatora, to zazwyczaj dobieramy go podczas podpisywania umowy na abonament. Jeżeli trafimy lub wynegocjujemy dobrą ofertę, może się okazać, że w tej wersji to urządzenie jest sporo tańsze. Szczególnie jeżeli łączymy różne usługi w jednej sieci komórkowej. Wszystko zależy od konkretnej oferty.

Rachunki za telefon niższe o połowę? SPRAWDŹ

Jak już wspomniałem wcześniej, w przypadku konkretnej grupy osób niektóre z propozycji aplikacji operatora mogą się okazać przydatne. Szczególnie jeżeli występują w rozszerzonej bezpłatnej wersji.

Smartfon kupowany z drugiej ręki z brandem operatora jest najczęściej wyraźnie tańszy w stosunku do swojego odpowiednika bez niego. Może to być ciekawa opcja nawet dla tych osób, które nie chcą mieć oprogramowania sieci GSM. Jeżeli tylko potrafią lub mają możliwość wgrania czystego softu to może okazać się to rozsądnym podejściem do zakupu tańszego urządzenia. To samo dotyczy osób, które nabyły brandowany smartfon u operatora. Jeżeli jego oprogramowanie stanie się zbyt toporne w użytkowaniu, zawsze możesz wgrać soft bez brandu. Pamiętaj tylko, że robisz to na własną odpowiedzialność. Zwróć też uwagę, że różni producenci mają inne podejście w tej kwestii względem gwarancji. Niektórzy z nich mogą z tego powodu nie uznać gwarancji, jeżeli wyślesz swój smartfon do naprawy.

Jak już możesz się domyślać, głównym miejscem gdzie możesz nabyć brandowany smartfon jest operator, gdyż on jest głównym dystrybutorem tych urządzeń. Inną wspomnianą drogą nabycia takiego urządzenia jest zakup z drugiej ręki.

Rachunki za telefon niższe o połowę? SPRAWDŹ

A czy wszystkie smartfony od operatora są brandowane? Otóż nie. Przede wszystkim wszystkie urządzenia z logiem Apple’a pozbawione są takiego brandu, gdyż tylko pod tym warunkiem dany operator może sprzedawać produkty z logo nadgryzionego jabłka. Często jest też tak, że wchodzące na rynek modele są na oryginalnym sofcie, gdyż operator po prostu nie zdążył ich zbrandować, a nie chce zostawać w tyle z wprowadzeniem danego modelu. A niektóre z nich nigdy nie zostaną zbrandowane. W tym wypadku to bardzo indywidualna sprawa i warto upewnić się co do konkretnego egzemplarza.

Zalety brandowanego smartfona:

  • często lepsza cena u operatora
  • niższa cena przy zakupie z drugiej ręki
  • w niektórych wypadkach dodatkowe aplikacje
  • w sporadycznych sytuacjach szybsze aktualizacje

Wady brandowanego smartfona:

  • najczęściej spore opóźnienie w aktualizacjach lub nawet ich brak
  • ingerencja operatora w oprogramowanie
  • niepotrzebne aplikacje od operatora
  • bezpieczeństwo

Bezpłatny serwis doradców komórkowych
Dobierzemy Ci najlepszą ofertę!
+48
  • {{ error }}
Już {{count}} {{count_form}} dzisiaj rozmowę
Proszę aby doradca Rankomat przedstawił mi porównanie ofert GSM kontaktując się na podany przeze mnie numer telefonu.
Wszystko gotowe!
Nasz doradca skontaktuje się z Tobą wkrótce.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Oszczędź nawet 50% na rachunkach za telefon
Porównaj oferty 21 operatorów