Minęło 28 lat od rozpoczęcia działalności telefonii komórkowej na terenie naszego kraju. Jej start miał miejsce dokładnie 18 czerwca 1992 roku, kiedy ruszyła sieć komórkowa Centertel. Marka ta była prekursorem na polskim rynku operatorów komórkowych.
Rekordowo szybki start
W zasadzie Centertel powstał już w grudniu 1991 roku, więc potrzebował jedynie pół roku na uruchomienie infrastruktury i rozpoczęcie działalności. Nie były to łatwe czasy dla tego typu działalności. Wiele osób było nieufnych wobec nowej technologii, zresztą same posiadanie i korzystanie z telefonu komórkowego było wówczas przeznaczone jedynie dla najbogatszych. Ówczesne telefony, ciężkie i nieporęczne, kosztowały więcej niż niejeden współczesny smartfon. Mimo to liczba abonentów stale rosła, by w połowie dekady przekroczyć 50000 klientów. Okazało się, że popyt na tego rodzaju usługi jest bardzo duży, a na horyzoncie widać już było konkurencję dla dotychczasowego monopolisty.
Jedna z pierwszych reklam Centertelu:
Powyższa reklama nie grzeszy obecnie jakością, ale nie ma się co dziwić – pochodzi w końcu z 1992 roku.
1996 rok – nadejście Ery i Plusa
W 1996 roku nastąpił debiut dwóch operatorów – Ery (16 września) i Plusa (1 października). Dzięki większej konkurencji na rynku zarówno ceny usług, jak i telefonów zaczęły systematycznie spadać, przez co więcej osób mogło sobie pozwolić na posiadanie telefonu komórkowego. Były to czasy gdy prym wiodły takie marki telefonów jak Alcatel, Ericsson, Siemens, Motorola czy budująca wówczas swoją potęgę Nokia. Obecnie te uznane marki nie liczą się już tak bardzo na rynku smartfonów i telefonów komórkowych, ba – niektóre wręcz przestały istnieć. Już w pierwszych latach rywalizacji trzech operatorów – Centertelu, Ery i Plusa – doszło do rewolucyjnej zmiany. Wprowadzono alternatywę dla abonamentu w postaci prepaid, a więc ofert na kartę: Tak Tak Ery i Simplusa.
Pierwsza reklama Ery z 1996 roku:
Reklama Simplusa z 1998 roku:
Era została przemianowana w 2011 roku na T-Mobile. Nowy-stary operator dokonał zmian w swoich ofertach, m.in. kultowa marka Tak Tak została zastąpiona przez T-Mobile na kartę. Z kolei Plus pozostał przy starym nazewnictwie, lecz miał mniej szczęścia do swoich taryf. Takie marki prepaid, jak Sami Swoi czy 36.6 w wyniku konsolidacji sieci Plus w 2011 roku nie są już oferowane (podobnie jak migracja z innych taryf, jak Plus na kartę i Plush), lecz są wciąż dostępne dla dotychczasowych użytkowników.
Wkroczenie w nowe millenium
Początek stulecia i millenium zarazem to kolejne obniżki cen walczących o klientów operatorów. Jeszcze pod koniec lat 90. (w 1998 roku) Centertel uruchomił swoją flagową markę – Ideę. Czym przywitał nas nowy wiek? Coraz bardziej poręcznymi i funkcjonalnymi telefonami (kolorowe wyświetlacze oraz pierwsze aparaty fotograficzne!) i coraz to bardziej przystępnymi ofertami. To właśnie wtedy telefon komórkowy przestał być domeną biznesmenów, a stał się nieodłącznym atrybutem młodzieży.
Pierwsza reklama Idei:
Idea była mocno promowana w mediach m.in. przez Otylię Jędrzejczak, która odnosiła wówczas swoje największe sukcesy.
Zmiany gonią zmiany
W 2004 roku nastąpiła ofensywa Ery. Wtedy to powołała do życia swoją nową markę – Heyah – która była dedykowana dla młodych osób. System prepaid oznaczał w Heyah pełną kontrolę wydatków, a atrakcyjne warunki usług (np. SMS po 3 grosze wewnątrz sieci był istną rewolucją cenową) spowodowały, że niemal z marszu marka stała się znaczącym graczem na polskim rynku GSM. Rok później, w 2005 roku, nastąpiła zmiana nazwy sieci Idea na Orange. Dotychczasowi operatorzy mieli się dobrze – pewnie nawet nie przypuszczali, że na polskim rynku GSM zamiesza w niedalekiej przyszłości jeszcze jeden wielki gracz.
Jedna z pierwszych reklam Heyah, która została uznana za kontrowersyjną:
Heyah obecnie oferuje jedynie ofert na kartę, ale także bezterminowy abonament.
Reklama Orange z 2006 roku:
Obecnie Orange jest jednym z największych operatorów działających na terenie naszego kraju. Jego sukces zawdzięcza przede wszystkim urozmaiconym ofertom, na które składa się: abonament indywidualny i na firmę, mix i prepaid w różnych konfiguracjach.
Wejście smoka
Czwartym graczem rozdającym karty na polskim rynku GSM okazał się być Play, który zaczął działać w 2007 roku. Operator zaczął zyskiwać coraz to więcej klientów, by obecnie należeć do największych operatorów w naszym kraju. Play od samego początku dokonał rewolucji cenowej, przez co pozostali operatorzy musieli obniżyć ceny swych usług, aby sprostać konkurencji. Nieco wcześniej wprowadzono alternatywę dla abonamentu i ofert na kartę – tzw. mix. Jednym z tych, który zapełnił nową niszę był Plus ze swoją nową marką MixPlus.
Pierwsza reklama Play:
Play jest obecnie (jak sam reklamuje) najszybciej rozwijającą i największą siecią GSM w Polsce. Oferuje swoim klientom abonamenty indywidualne, rodzinne czy na firmę, a także oferty mix i prepaid.
Historia GSM w Polsce
- 12.1991 – powstanie sieci Centertel
- 18.06.1992 – oficjalny start sieci Centertel – pierwszej sieci komórkowej w Polsce
- 16.09.1996 – start sieci Era
- 01.10.1996 – start sieci Plus GSM
- 01.03.1998 – zmiana brandu Centertel na Idea
- 06.1998 – start sieci Tak Tak
- 03.06.1998 – start sieci Simplus
- 13.04.2004 – start sieci Heyah (submarka Ery/T-Mobile)
- 01.08.2004 – start sieci Sami Swoi
- 19.09.2005 – zmiana brandu Idea na Orange
- 16.04.2007 – start sieci Play
- 25.02.2008 – start sieci Mobilking
- 06.06.2008 – start sieci 36.6
- 19.01.2009 – start sieci tuBiedronka
- 06.2009 – start sieci wRodzinie
- 05.10.2009 – start sieci FM Mobile
- 13.05.2011 – koniec sieci Simplus, Sami Swoi i 36.6
- 05.06.2011 – zmiana brandu Era na T-Mobile, koniec sieci Tak Tak
- 11.2011 – start sieci Lycamobile
- 16.05.2012 – koniec sieci Mobiling
- 22.08.2012 – start sieci Virgin Mobile
- 25.04.2013 – start sieci nju mobile (submarka Orange)
- 02.05.2013 – start sieci White Mobile (dzisiejszy lajt mobile)
- 04.12.2013 – start sieci Mobile Vikings
- 11.09.2014 – start sieci Plush (submarka Plusa)
- 15.05.2015 – zmiana brandu White Mobile na lajt mobile
- 06.2015 – start sieci Fakt Mobile
- 18.01.2016 – start sieci Premium Mobile
- 07.09.2016 – start sieci a2mobile
- 01.12.2017 – start sieci Folx
- 03.2018 – start sieci OTVARTA
- 30.09.2018 – koniec sieci Folx
2010-2019 – dekada wirtualnych operatorów?
Obecna dekada to istny wysyp wirtualnych operatorów. Ich usługi opierają się na istniejącej już infrastrukturze innych sieci, dzięki czemu obyło się bez większych inwestycji. A to – i również brak rozbudowanych sieci salonów sprzedażowych – przekłada się na końcową cenę produktu, która niejednokrotnie bije na głowę oferty wielkich operatorów! Tacy wirtualni operatorzy, jak Premium Mobile, lajt mobile czy Mobile Vikings zyskują coraz to większy rynek. Jak zareagują na to nasi giganci GSM? Czas pokaże, na ile ich kontrofensywa cenowa będzie skuteczna. Nie zapominajmy też o submarkach wielkich operatorów (np. nju mobile i Plush), które również oferują bardzo dobre warunki umowy. Oto one:
Po 2020 – czas subskrypcji?
Całkiem możliwe, że nadchodząca dekada będzie zdominowana przez nowy rodzaj oferty komórkowej, jaką jest subskrypcja. Łączy ona zalety abonamentu (brak uciążliwych doładowań, ciągłość oferty i ważności konta) i prepaidu (brak umowy). Numer połączony jest z kontem bankowym, z którego raz na miesiąc pobierana jest – zazwyczaj niewysoka – opłata. Prekursorem takiego rozwiązania w Polsce jest nieistniejąca już sieć Folx, ale pomysł został podchwycony przez innych operatorów:
- 26.10.2018 – Play NEXT
- 28.03.2019 – Mobile Vikings Chill ON
- 10.05.2019 – Orange Flex
Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!