Masz drogi telefon i boisz się, że go uszkodzisz lub zniszczysz? Kupujesz dla niego ochronne etui i folie na ekran, aby ochronić go przed zdarzeniami losowymi? Nawet najlepsze pokrowce nie są w stanie go uchronić np. przed upadkiem z dużej wysokości. Najnowsze telefony komórkowe są zazwyczaj bardzo delikatne, w przeciwieństwie do starych modeli z pancerną Nokią 3310 na czele. Jest jednak sposób, by nie drżeć o swój aparat, zwłaszcza gdy prześladuje nas pech i niejednokrotnie ponieśliśmy straty – ubezpieczenie telefonu. Przed czym i za jaką kwotę może nas chronić?
Ubezpieczenie ubezpieczeniu nierówne
Ubezpieczenie telefonu i smartfona chroni w podobny sposób co polisa autocasco nasz samochód – zabezpiecza przed różnymi czynnikami losowymi, przy czym wiele zależy od jego zakresu i firmy, która ubezpiecza. Telefon możemy ubezpieczyć bezpośrednio w towarzystwie (np. PZU i Warta), w banku, u operatora lub przy pomocy specjalnych platform, takich jak Simplesurance.
Sprawdziliśmy warunki ochrony w największych sieciach komórkowych działających na polskim rynku – Orange, Play, Plus i T-Mobile.
Usługa serwisowa telefonu w Orange
Orange proponuje swoim klientom 2 warianty serwisowania, które dokłada do swoich ofert. Pakiety te nazywają się Orange Smart Care i Orange Smart Care Premium. Różnią się one ceną i zakresem ochrony. Szczegółowe informacje zestawiono na poniższej grafice operatora:
Orange Smart Care
Za niecałe 10 zł miesięcznie otrzymujemy prostą usługę serwisową (Orange Smart Care), z której mogą skorzystać klienci Orange (ale nie prepaid, Zetafon, Minutofon czy nju mobile). Niestety nie chroni ono przed jego kradzieżą, a przed zalaniem wodą tylko częściowo. Operator oferuje również wariant rozszerzony (Orange Smart Care Premium), w którym otrzymamy pełną ochronę przed zalaniem telefonu czy smartfona, a także inne profity (patrz: grafika).
W jaki sposób możemy zamówić usługę serwisową telefonu w Orange? Wystarczy, że podpiszemy nową umowę (lub przedłużymy dotychczasową) w ofercie głosowej postpaid. Ochronę można wykupić zarówno przy podpisywaniu umowy, jak i w późniejszym czasie, o ile urządzenie nie jest uszkodzone. W razie uszkodzenia wyświetlacza lub zalania telefonu jego właściciel ma czas na zgłoszenie szkody odpowiednio do 5 i 2 dni roboczych. Partnerem operatora jest Digital Care.
Usługa serwisowa telefonu w Orange – podsumowanie
- można zrezygnować z ochrony w każdej chwili
- Orange odbiera i oddaje telefon po naprawie osobiście
- w każdym pakiecie istnieje limit – do 1000 zł lub do 1 szkody
- naprawę po zalaniu telefonu zapewnia opcja Telefon Komfort i Telefon Premium
- maksymalna suma świadczenia to 1000 zł na rok lub bez limitu (wersja rozszerzona za 15,99 zł)
Ubezpieczenie telefonu w Play
Play oferuje naprawę telefonu i ochronne aplikacje w ramach usługi Play360. Do wyboru są – podobnie jak w Orange – 2 pakiety.
Ubezpieczenie telefonu Play360
Play w ramach ubezpieczenia Play360 zapewnia nielimitowaną liczbę napraw w skali roku, lecz z limitem kwotowym (1000 lub 2400 zł). Ubezpieczenie chroni przed zniszczeniem wyświetlacza, pozostałych części (głośnik, bateria, gniazdo ładowania i karty SIM) czy zalaniu telefonu wodą. Cena pakietów wynosi 20 lub 30 zł w umowie na 2 lata. W przypadku umowy bezterminowej cena wzrasta do 30 i 60 zł. Partnerem operatora jest Digital Care.
Ubezpieczenie telefonu w Play – podsumowanie
- ochrona przed zalaniem (również wodą morską) w Play360 MAX
- w Play nie ma limitu liczby szkód w jednym roku
- ubezpieczenie zawiera za to limit kwotowy (1000 lub 2400 zł)
- Play oferuje również ochronne aplikacje na telefon
- darmowy telefon na czas naprawy dostępny jest tylko w Play360 MAX
Play oferuje również ubezpieczenia samego wyświetlacza. Szczegóły poniżej.
Ochrona Wyświetlacza w Play
Jak widać, również i w tym przypadku Play oferuje 2 pakiety ubezpieczenia w cenie 10 i 16 zł. Co ciekawe, droższy wariant obejmuje naprawę ekranu także po jego zalaniu.
Podsumowanie
- w przypadku naprawy lub wymiany urządzenia na nowe klienta obejmuje wkład własny w wysokości 99 zł
- Play nakłada limit 1 naprawy w ciągu 12 miesięcy
- po wyłączeniu ochrony nie ma możliwości jej ponownej aktywacji w trakcie trwania umowy
Ubezpieczenie telefonu w Plusie
Plus oferuje ochronę ubezpieczenia nie tylko smartfonów, ale i telefonów i tabletów zakupionych w ramach swojej oferty. Serwis zielonego operatora obejmuje naprawę wyświetlacza, obudowy, przycisków, aparatów. Plus bierze również odpowiedzialność za skutki zalania płyty głównej. Usługa aktywuje się automatycznie z nowym abonamentem – przez pierwszy miesiąc kosztuje 0 zł, a następnie 10 zł na 30 dni. Z usługi można zrezygnować w każdej chwili.
Ubezpieczenie telefonu w Plusie – podsumowanie
- ubezpieczenie Plusa zawiera limit 1000 zł w ciągu 12 miesięcy
- limit odnawia się po upływie 12 miesięcy
- z usługi można zrezygnować w każdej chwili
- uszkodzony sprzęt zostanie naprawiony lub wymieniony na nowy w ciągu 7 dni roboczych
- koszt ochrony wynosi 10 zł na 30 dni
Również Plus oferuje ochronę samego wyświetlacza. Tym razem limit to 1 naprawa na 12 miesięcy, a cena ochrony ubezpieczenia wynosi 4,99 zł dla klientów abonamentowych i 7 zł dla użytkowników mix.
Ubezpieczenie telefonu w T-Mobile
T-Mobile to kolejny operator należący do tzw. „wielkiej czwórki” na polskim rynku GSM, oferujący ochronę telefonów i smartfonów swoich klientów. Usługa ubezpieczenia nie wymaga aktywacji, a jej koszt to jedyne 9,50 zł dodawane do rachunku telefonicznego. Co w tej cenie gwarantuje Ubezpieczenie Urządzenia Basic?
T-Mobile oferuje ochronę przed przypadkowym uszkodzeniem uszkodzeniem wyświetlacza telefonu, jego zalania lub zatopienia. Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje również tablety i zdarzenia mające miejsce nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Program realizowany jest wspólnie z towarzystwem AmTrust International Underwriters oraz partnerem Digital Care i jest przeznaczony dla klientów T-Mobile.
W ubezpieczeniu T-Mobile dostaniemy za darmo telefon zastępczy na czas naprawy. Klient nie jest obarczony wkładem własnym.
Ubezpieczenie telefonu w T-Mobile – podsumowanie
- ubezpieczenie w T-Mobile zawiera limit 1000 zł w ciągu 12 miesięcy
- ochrona na całym świecie
- ochrona trwa przez całą umowę
- brak udziałów własnych po stronie klienta
- gwarancja naprawy wyświetlacza w ciągu 5 dni roboczych
- darmowy transport urządzenia na terenie kraju
Ubezpieczenie telefonu – czy się opłaca? Przykłady
Ile realnie może kosztować ubezpieczenie telefonu lub smartfona? Zakładamy, że ochrona naszego urządzenia (dla potrzeb kalkulacji przyjęto model Huawei P Smart Z (warty ok. 1200 zł) trwa przez cały okres obowiązującej umowy (24 miesiące). W poniższej tabeli zaprezentowano minimalne i maksymalne koszty ubezpieczenia w zależności od przyjętego wariantu ochrony:
Minimalne i maksymalne koszty ochrony telefonu w skali 24 miesięcy
Operator lub inny podmiot | |
---|---|
Orange | |
Play (Naprawa Telefonu) | |
Play (Ochrona Wyświetlacza) | |
Plus (Serwis urządzenia) | |
Plus (Serwis Wyświetlacza) | |
T-Mobile | |
Simplesurance |
Jak widać, różne formy ochrony poszczególnych operatorów mogą w skali 2 lat wynieść od ok. 10 do nawet 60% pierwotnej wartości urządzenia! Ochrona oferowana przez operatorów kosztuje tyle samo bez względu na cenę smartfona. Wniosek nasuwa się jeden – im droższy telefon, tym bardziej warto go ubezpieczyć.
Co innego w przypadku innych podmiotów świadczących ubezpieczenia na urządzenia mobilne, np. Simplesurance. Platforma ta współpracuje z Allianz Global Assistance, a więcej na jej temat przeczytasz w tym artykule. Simplesurance (dawny Klikochron) oferuje polisy ubezpieczenia roczne lub dwuletnie płatne od razu z góry. Oferuje również droższy wariant z ubezpieczeniem przed kradzieżą, przez co zapewnia nieporównywalnie bardziej rozbudowaną i kompleksową ochronę.
Simplesurance uzależnia wartość polisy od klasy urządzenia – im więcej warte, tym droższa polisa. Zależność ta nie jest jednak liniowa, gdyż ubezpieczyciel operuje widełkami o sporym rozrzucie cen. W naszym przykładowym Huaweiu P Smart Z, jego polisa stanowi ok. 36% jego wyjściowej ceny (z ochroną przed kradzieżą), ale tyle samo zapłacilibyśmy za smartfona wartego 2200 zł. Wówczas ochrona stanowiłaby tylko 20% jego wartości. Przy szczęśliwej, najkorzystniejszej dla klienta konfiguracji, polisa nie przekroczy 14% wartości urządzenia. Pamiętajmy, że ubezpieczenie w Simplesurance dzieli wiele cech polisy autocasco – znajdziemy tu zatem udział własny czy konsumpcyjną sumę ubezpieczenia.
Ubezpieczenie telefonu a zalanie
Większość propozycji ubezpieczenia/ochrony całego telefonu zapewnia naprawę w razie jego zalania, ale nie wszystkie. Warto więc dokładnie zapoznać się z zakresem oferty, aby upewnić się, czy bierze pod uwagę również ryzyko zalania telefonu. Jeżeli już doszło do zdarzenia, skorzystaj wpierw z naszego poradnika – co zrobić w przypadku zalania telefonu.
Ochrona przed zalaniem telefonu
Operator lub inny podmiot | |
---|---|
Orange | |
Play | |
Plus | |
T-Mobile | |
Simplesurance |
>>> Zobacz również: wodoszczelne telefony <<<
Ubezpieczenie telefonu a kradzież
Ubezpieczenie smartfona przed kradzieżą? Jeżeli boisz się jego utraty, skorzystaj z oferty Simplesurance. Ochrona przeciwkradzieżowa jest opcjonalna i można ją dokupić zarówno w pakiecie rocznym, jak i dwuletnim. W przypadku Huaweia P Smart Z dodatkowe ubezpieczenie przed kradzieżą (na 2 lata) kosztuje tylko 40 zł, a więc w przeliczeniu tylko 1,67 zł miesięcznie.