
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje do operatorów komórkowych w kwestii prezentowania cen usług. W piśmie wytyka podawanie kwot z uwzględnieniem nieobowiązkowych zgód marketingowych i za e-fakturę. W przypadku nie udzielenia na nie zgody, opłata za usługę może ulec podwyższeniu. Według UOKiK prezentowanie cen z rabatem w taki sam sposób, jak cen standardowych, wprowadza konsumentów w błąd.
Ceny z rabatem mylą klientów
UOKiK powołuje się na reklamy operatorów, które zapewniają o korzystnych cenach swoich usług. Klienci często nie są świadomi, że ceny te zawierają już rabat za zgody marketingowe i e-fakturę, na które nie muszą się zgodzić. W przypadku odmowy – co skutkuje brakiem przydzielenia rabatu – ceny mogą już nie być tak atrakcyjne. Upusty za zgodę marketingową i e-fakturę często wynoszą po 5 zł. Stawką może być więc 10 zł miesięcznie, a więc (przy standardowej dwuletniej umowie) 240 zł w skali całego kontraktu.
Komentarz Marka Niechciała, prezesa UOKiK:
Konsument powinien już w przekazie marketingowym otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie. Musi być świadomy warunków usługi, bez konieczności szukania informacji, dlatego przedsiębiorcy telekomunikacyjni powinni prezentować ceny podstawowe. Jeśli będą podawali również cenę po rabacie, powinni jasno o tym poinformować.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów twierdzi, że to powszechna praktyka i zaapelował do 10 operatorów, aby zmienili podejście do prezentowania cen w spotach telewizyjnych i innych materiałach reklamowych, a także na swoich stronach internetowych. Oto operatorzy pod lupą UOKiK:
- Cyfrowy Polsat
- ITI Neovision
- Multimedia Polska
- Netia
- Orange
- P4
- Polkomtel
- T-Mobile
- UPC
- Vectra
Mówi Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK:
Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty. Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10 procent rocznego obrotu.
Operatorzy mają czas do 31 grudnia bieżącego roku, aby dostosować się do powyższych zaleceń.
Źródło: UOKiK.
Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!