Pomoc Dodaj telefon Karta SIM icon add sim family icon triangle down icon settings icon filters icon filters-2 icon edit pen icon smartphone icon net phone icon net home

O jedną sieć za daleko

O jedną sieć za daleko

Jakiś czas temu opisaliśmy krótką historię telefonii komórkowej w Polsce. Wspomnieliśmy wówczas o kilku markach i operatorach, które zniknęły z rynku na przestrzeni lat. Ile ich było i dlaczego tak się stało? Czy obecne sieci mają się czego obawiać, czy raczej wyciągnęły wnioski z porażek swoich poprzedników? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.

Czasy się zmieniają, operatorzy również

Nie sposób zliczyć wszystkie sieci, które zniknęły z rynku na przestrzeni tych 23 lat. Niektóre zmieniły nazwę, inne zostały wchłonięte przez większych operatorów, pozostałe z kolei przestały istnieć. W tym czasie doszło do kilku wielkich rebrandingów: Centertel -> Idea -> Orange i Era -> T-Mobile oraz do wielu przypadków zakończenia działalności.

36.6

36.6 to marka Plusa skierowana do osób młodych. Jej główną rywalką była Heyah, która miała już w momencie wprowadzenia na rynek 36.6 ugruntowaną pozycję. Marka działała od 6 czerwca 2008 do 13 maja 2011 roku, kiedy to w wyniku konsolidacji sieci Plus migracja do 36.6 została wyłączona. Obecnie klientami tej sieci są jedynie ci, którzy nie zdecydowali się przenieść numeru z 36.6 do innej taryfy na kartę. Znakiem rozpoznawczym marki były kultowe dziś reklamy: z bobrem znającym 1000 bitów oraz TurboDymoManem.

https://www.youtube.com/watch?v=SLzStesUQHs

Aster

Aster to wirtualny operator, który został przejęty przez UPC. Jako samodzielna marka działała na rynku GSM od 24 czerwca 2008 do 5 marca 2012 roku. Dostarczycielem infrastruktury był Centertel (Orange).

Carrefour Mova

Operator znany także pod nazwą Mova korzystał z infrastruktury Polkomtelu (Plus) od 9 kwietnia 2008 do 30 września 2012 roku. Po tym czasie zakończył swoją działalność zachęcając jednocześnie swoich klientów do migracji do sieci Plus.

https://www.youtube.com/watch?v=KZPJ6nHBTTk

Diallo

Diallo to marka GSM należąca do firmy Dialog (obecnie część Netii). Działał od 1 lutego 2010 do 30 kwietnia 2013 roku. Co ciekawe, w przeciwieństwie do większości konkurentów ujętych w tym zestawieniu oferował nie tylko oferty na kartę, ale także abonament indywidualny oraz dla firm. Korzystał z infrastruktury Polkomtelu.

DobryTel

Operator skierowany dla osób pracujących za granicą (Wielka Brytania i Holandia). Mimo zachęcającej oferty na połączenia międzynarodowe między tymi państwami a Polską, DobryTel szybko zniknął z rynku – funkcjonował od grudnia 2012 do 27 maja 2014 roku.

https://www.youtube.com/watch?v=Ha6H6NU932E

FreeM

Kolejny wirtualny operator działający na infrastrukturze Polkomtelu i oferujący jedynie oferty na kartę. Nie zagościł długo na polskim rynku GSM – działał od 21 listopada 2010 do 30 września 2012 roku. FreeM przygotował dla swoich klientów kilka bonusów, m.in. darmową kartę SIM, którą należało zamówić poprzez portal społecznościowy Facebook.

https://www.youtube.com/watch?v=hwsyueAkkJc

GaduAIR

Kolejny nieistniejący już wirtualny operator. Opierał się na infrastrukturze Polkomtelu, a jego właścicielem był GG Network – twórca jednego z najpopularniejszych w Polsce komunikatorów internetowych, jakim jest Gadu-Gadu. Funkcjonował na rodzimym rynku GSM od 18 maja 2009 do końca października 2011 roku.

https://www.youtube.com/watch?v=KowE7-0PbV8

Hyperfonia

Bodaj najkrócej działający operator na rodzimym rynku GSM – funkcjonował od 29 lipca 2010 do 31 marca 2011 roku. Wtedy to Hyperfonia (działająca na infrastrukturze Centertelu) została przejęta przez MSI Mobile.

Lebara Mobile

Międzynarodowy operator wirtualny, który działał również na terenie naszego kraju w okresie 1 grudnia 2013 do 31 marca 2015. Jego zaletą były niskie stawki na połączenia międzynarodowe, jednak nie był w stanie przebić się na polskim rynku GSM. Korzystał z infrastruktury Polkomtelu.

mBank mobile

Pierwszy wirtualny operator w Polsce i w dodatku jeden z najdłużej działających! Uruchomił swoją działalność już 13 grudnia 2006, a zakończył ją 30 listopada 2014. Abonenci mieli możliwość przeniesienia numeru do innego operatora w terminie do końca 2014 roku, w przeciwnym razie ich numery przepadały. Prawie 8 lat działalności może robić wrażenie, zwłaszcza na tle konkurencji. Co ciekawe, mBank mobile oferował nie tylko oferty prepaid, ale także dla firm. Skierowany był przede wszystkim do osób mających konto w mBanku, a korzystał z infrastruktury Polkomtelu.

Mobilking

Któż nie pamięta gorących reklam tego wirtualnego operatora? Jak na ironię losu były one prawdopodobnie przyczyną porażki tej sieci, której oferta była dedykowana przede wszystkim dla płci brzydkiej. Fakt ten niekoniecznie spodobał się paniom, a więc około 52% polskiego społeczeństwa. Mimo ofensywnej kampanii reklamowej (przede wszystkim w telewizji) Mobilking nie zagościł zbyt długo na naszym rynku – działał od 25 lutego 2008 do 16 maja 2012 roku. Po tym okresie stał się częścią MNI Mobile.

https://www.youtube.com/watch?v=Q2LBaJB5RT4

myAvon

Kolejny operator wirtualny działający na polskim rynku GSM to myAvon. Opierał się na infrastrukturze sieci Orange od 10 czerwca 2007 do 21 czerwca 2010, a więc nieco ponad 3 lata. Właścicielem tego operatora był (jak sama nazwa wskazuje) Avon, a sprzedaż opierała się na konsultant(k)ach tej firmy kosmetycznej. Dostępne były jedynie oferty prepaid.

POP

Marka należąca do Idei, będąca przez wiele lat głównym konkurentem Simplusa i Tak Taka. Po przejęciu Idei przez Orange, POP stał się jedną z kilku ofert na kartę od tego operatora. Zostały następnie one zastąpione w 2011 roku przez nowy system prepaid – Orange na kartę.

https://www.youtube.com/watch?v=HBpHd_91NY4

Sami Swoi

Sami Swoi to odpowiedź Plusa na wprowadzenie na rynek przez ówczesną Erę marki Heyah, która zrobiła prawdziwą furorę. Plus swoją nową marką nie próbował jednak trafić w tą samą grupę odbiorczą (młodzież), wręcz przeciwnie – sieć Sami Swoi miała bardzo jasne warunki i przeznaczona była dla osób starszych. Wystartowała 1 sierpnia 2004 roku, a przestała być wspierana 13 maja 2011 roku za sprawą konsolidacji sieci Plus. Niemniej jednak dotychczasowi klienci nadal mogą korzystać z tej taryfy, lecz dla nowych została ona wyłączona.

https://www.youtube.com/watch?v=o2_3xDyur54

Simplus

Simplus to pierwszy system prepaid działającym na terenie naszego kraju. Został uruchomiony 3 czerwca 1998 roku, lecz (podobnie jak inne taryfy na kartę Plusa – 36.6 i Sami Swoi) w wyniku konsolidacji oferty został zastąpiony marką Plus na Kartę, która łączy wszystkie dotychczasowe oferty prepaid Polkomtelu.

https://www.youtube.com/watch?v=kjoN88SJZ40

Tak Tak

Tak Tak to – obok Simplusa i POPa – legenda wśród prepaidów oferowanych na rodzimym rynku GSM. Został wprowadzony w czerwcu 1998 roku pod nazwą Era Tak Tak, by 5 czerwca 2011 roku zmienić ją na T-Mobile Tak Tak. Obecnie nazwa ta jest zastąpiona przez T-Mobile na kartę.

https://www.youtube.com/watch?v=JEiP2klrSBU

WPmobi

Wirtualny operator telefonii komórkowej działający od 28 sierpnia 2007 do 31 maja 2009 roku. Jego właścicielem była Wirtualna Polska, a działał na bazie infrastruktury sieci Orange. WPmobi oferował jedynie oferty na kartę w kilku taryfach.

Słowem podsumowania

Dlaczego tak wiele marek i wirtualnych operatorów nie poradziło sobie na polskim rynku GSM? Czy obecne submarki i wirtualni operatorzy korzystający z infrastruktury innych sieci, czeka taki sam los? Spójrzmy jeszcze raz na tych operatorów i ich grupy docelowe:

  • Carrefour Mova – klienci sieci Carrefour
  • Diallo – abonenci sieci Dialog
  • DobryTel – pracujący za granicą
  • FreeM – młodzież
  • GaduAIR – osoby korzystające z Gadu-Gadu
  • Lebara Mobile – osoby często przeprowadzające rozmowy międzynarodowe
  • mBank mobile – klienci mBanku
  • Mobilking – mężczyźni
  • myAvon – klienci firmy kosmetycznej Avon
  • Sami Swoi – osoby starsze

Jak widać, sieci te nastawione były na konkretną i często wąską grupę odbiorców. Obecni operatorzy komórkowi zdaje się wyciągnęli właściwe wnioski z historii swoich poprzedników. Wystarczy spojrzeć na ich taryfy – w większości są to oferty bez limitów, które są bardzo uniwersalne. Darmowe SMS-y i minuty czy duży pakiet internetowy przyda się wszystkim bez względu na płeć, wiek czy status społeczny. Innymi słowy przeznaczone są dla wszystkich Polaków – każdy może znaleźć u nich atrakcyjną dla siebie taryfę. Co więcej, to właśnie ci operatorzy należący do tzw. „wielkiej czwórki” – Orange, Play, Plus i T-Mobile – powinni się obawiać o swój udział w rynku. Zwłaszcza w przypadku ofert na kartę, gdyż oferują oni znacznie droższe oferty od obecnych wirtualnych operatorów, szturmujących polski rynek GSM.

Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!

4.8/5 - (6 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Właściciel serwisu komorkomat.pl nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od użytkowników, którzy korzystali z usługi lub towarów, na temat których zamieszczają komentarze. W serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze użytkowników.