O Black Friday pewnie słyszałeś, ale czy wiesz co to jest Cyber Monday? Zapewne domyślasz się, że moda na Cyber Monday zawędrowała – podobnie jak z Walentynkami czy Halloween – zza oceanu. Ale co to takiego i co możesz z tego mieć? Zapraszam do artykułu.
Ostatnia aktualizacja: 16.11.2022.
Co to jest Cyber Monday?
Najprościej rzecz ujmując jest to święto wyprzedaży internetowych. Zjawisko to niemalże już tradycyjnie pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i wypada w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. Podobnie jak bardziej znana akcja wyprzedażowa Black Friday jest to „święto” ruchome.
Skąd Cyber Monday?
Prawdopodobnie pierwszy raz oficjalnie Cyfrowy Poniedziałek oficjalnie zadebiutował w 2005 roku, oczywiście w USA. I już w roku następnym wygenerował znaczne zyski.
W kolejnych latach „święto” to szybko rozprzestrzeniło się na inne kontynenty, w tym także w Europie. W naszym kraju wydaje się, że jeszcze nie jest aż tak popularne jak choćby Czarny Piątek, ale znacząco zyskuje w ostatnich latach. Co ciekawe, wedle jednej z wersji, Cyber Monday wziął się stąd, że po weekendzie i po powrocie do pracy ludzie masowo szukali i robili zakupy produktów, których nie udało się znaleźć lub zdobyć w trakcie Black Friaday. W tamtych czasach często najszybszy dostęp do Internetu był właśnie poprzez pracownicze łącza internetowe, stąd poniedziałkowe zakupy. I prawdopodobnie taka jest geneza Cyber Monday.
Kiedy Cyber Monday w Polsce?
Jak już wcześniej powiedzieliśmy – Cyber Monday, czyli Cyfrowy Poniedziałek, wypada w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. W polskich warunkach jest to po prostu ostatni poniedziałek listopada. W tym roku będzie to dokładnie 28 listopada.
Cyber Monday a Black Friday – czym się różnią?
Przede wszystkim jak nazwa wskazuje, różnią się dniem w którym wypadają. Aczkolwiek czasem można pomyśleć, że są ze sobą nierozerwalnie połączone. Szczególnie, że w ostatnim czasie coraz więcej firm wydłuża obydwa święta robiąc z niego Black Weekend lub nawet Black Week, czyli cały tydzień wyprzedażowy.
Drugą główną różnicą jest to, że w przypadku Cyfrowego Poniedziałku wyprzedaże koncentrują się przede wszystkim na sprzedaży internetowej. Z zasady nie uczestniczyły w nim sklepy stacjonarne, jednak i to powoli zaczyna się zmieniać.
W przypadku Cyber Monday święto skierowane jest raczej do mniejszych sklepów. Założeniem była właśnie możliwość konkurowania z promocjami z dużych sieci. Black Friday zaś był – przynajmniej pierwotnie – przeznaczony przede wszystkim dla dużych sieci handlowych, które mogą robić ciekawe promocje stacjonarne, o czym już wcześniej pisaliśmy.
Co ciekawe, wedle dotychczasowych danych, w Black Friday najczęściej kupowana jest wszelkiego rodzaju elektronika, natomiast w Cyber Monday są to odzież i buty. Jednak tutaj wiele zależy od kraju i upodobań danego konsumenta. Dlatego największym wyróżnikiem Cyber Monday jest po prostu nacisk na wyprzedaże internetowe przez nieco mniejsze sieci handlowe.
Cyber Monday – czy warto?
Oczywiście, że warto! Ale tylko w przypadku rzeczywistych okazji. Tutaj również trzeba zachować „szczególną ostrożność”. Podobnie jak w przypadku Black Friday „nie wszystko złoto, co się świeci”. A zatem warto byś się odpowiednio do tych zakupów przygotował. Najlepiej jeżeli znasz produkt, którego chcesz zakupić. Wtedy masz szanse na rzeczywiste porównanie wcześniejszych cen z tymi, które będą podczas Cyber Monday. Czasem niestety niektórzy wcześniej zawyżają cenę danego produktu, żeby podczas wyprzedaży obniżyć. Wygląda jak promocja, a tą promocją niestety nie jest.
Warto również wcześniej prześledzić, czy Twój sklep będzie miał promocję na wybrany produkt, tak aby odpowiednio się przygotować. Również w przypadku Cyber Monday, (podobnie jak w Black Friday) oferty mogą być ograniczone czasowo i ilościowo. Warto zatem wiedzieć, kiedy dana promocja się zaczyna.
I oczywiście warto, żebyś miał chłodny umysł. Bo nawet jeżeli w przypływie okazji zakupisz kilka produktów i niech nawet będą one sporo tańsze, to może okazać się, że tak naprawdę nigdy ich nie potrzebowałeś.