Jak zmienić operatora i nie utracić swojego aktualnego numeru telefonu? Wystarczy skorzystać z możliwości przeniesienia, dzięki czemu uzyskujemy dostęp do (często) bardziej atrakcyjnej oferty innej sieci i zachowujemy dotychczasowy numer. Sama procedura jest bardzo prosta, lecz wymaga paru czynności.

Poniżej prezentujemy praktyczne wskazówki, które pomogą dokonać przeniesienia numeru i wyjaśnią na co zwrócić uwagę, aby uniknąć kar zapisanych w umowie z obecną siecią. Cała procedura jest niezwykle prosta – warto jedynie trzymać się kilku żelaznych zasad.


Przeniesienie numeru w 4 krokach

1. Udaj się do salonu operatora, do którego docelowo chcesz przenieść numer, lub na jego stronę internetową.

Możesz przenieść numer na trzy różne sposoby:

  • udając się do salonu sieci, do której chcesz przenieść nasz numer,
  • telefonicznie,
  • przez internet.

Każdy operator posiada swoją własny sposób przenoszenia numeru. Poniżej znajdziesz szczegółowe poradniki największych graczy na polskim rynku telefonii komórkowej:

Zobacz również poradniki dedykowane dla poszczególnych operatorów

T-MobileOrangePlayPlusVirgin Mobile

2. Wypełnij wniosek o przeniesienie numeru

Abyś mógł rozpocząć proces przenoszenia numeru, musisz złożyć odpowiedni wniosek u docelowego operatora. Jeśli aktualnie masz numer w sieci Orange i chcesz przejść do T-Mobile, wniosek należy złożyć w T-Mobile. W każdym wypadku musisz osobiście podpisać wniosek. Jeśli dokonujesz tego drogą elektroniczną bądź telefoniczną, wtedy komplet dokumentów musisz wypełnić w obecności kuriera.

3. Poczekaj na decyzję

Zgodnie z polskim prawem (ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. “Prawo telekomunikacyjne”  – Dz. U. z 2014 r., poz. 243 i „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych” – Dz. U. Nr 249, poz. 1670), operator musi rozpatrzyć Twój wniosek w ciągu:

6 godzin, w przypadku gdy złożysz wniosek osobiście w biurze usługodawcy,

3 dni roboczych, jeśli złożysz wniosek w inny sposób (przez internet, telefonicznie lub pocztą).

4. Podpisz zobowiązanie z nowym operatorem, ciesząc się dotychczasowym numerem telefonu i nową ofertą.

Podpisując zobowiązanie z nowym operatorem, stajesz się jego Klientem. Główną korzyścią płynącą z przeniesienia numeru jest możliwość posiadania korzystniejszego abonamentu bądź wymarzonego smartfona. Przeniesienie nastąpi w chwili zakończenia poprzedniego zobowiązania – jego data widnieje na Twojej dotychczasowej umowie. Warto pamiętać o jednomiesięcznym okresie wypowiedzenia, w przypadku umowy na czas nieokreślony. Dodatkowo istnieje możliwość wyboru konkretnej daty przeniesienia.


Kiedy przenieść numer?

Warto zrobić to jak najbliżej końca obecnego zobowiązania – złe rozplanowanie czasowe może spowodować „nałożenie się” na siebie dwóch abonamentów: u starego i nowego operatora, a co za tym idzie konieczność jednoczesnej zapłaty dwóch abonamentów.

Zalecamy przystąpić do tej procedury kilka dni przed końcem posiadanego abonamentu – cały proces trwa, w zależności od operatora, od jednego do dwóch dni roboczych. Oczywiście istnieje możliwość wyboru konkretnego dnia, w którym Twój numer ma zostać przeniesiony. Dokonaj świadomego wyboru.


Wymagane dokumenty

W celu przeniesienia numeru wymagane jest przedstawienie odpowiednich dokumentów. Jeśli dokonujesz tego osobiście, ważne jest okazanie aktualnie posiadanego dowodu osobistego. Sytuacja komplikuje się w przypadku braku możliwości stawienia się w salonie operatora lub spotkania z kurierem. Wtedy musisz przygotować specjalne oświadczenie woli, dzięki któremu wybranej osobie dasz możliwość korzystania z czynności prawnych w Twoim imieniu. Treść powinna zawierać wyraźne wskazanie celu przeniesienia swoich praw, Twój numer dowodu osobistego, imię nazwisko, pesel oraz analogiczne dane osoby, która ma załatwić wszelkie formalności w Twoim imieniu. Uwaga – nie wszyscy operatorzy respektują tą formę działania i wymagają osobistego stawiennictwa. Przed przystąpieniem do procedury przeniesienia numeru warto zasięgnąć języka bezpośrednio u Twojego nowego usługodawcy.


Kary umowne

Inną możliwością, przeznaczoną raczej dla zdeterminowanych osób, jest zmiana operatora z wymuszeniem zapłaty kary umownej. Każda umowa zawiera klauzulę z kwotą naliczoną za przedwczesne zerwanie umowy na abonament. Najczęściej jest to suma pozostałych opłat abonamentowych. Czasami decyzja o skróceniu obecnej oferty jest korzystniejsza niż kara umowna – warto wziąć kalkulator i policzyć. Kiedy zapłacimy karę umowną? Do jej naliczenia dochodzi najczęściej minimum dwa miesiące przed planowanym końcem umowy.


Dlaczego przenosimy numer?

Poszczególni operatorzy przygotowują cały szereg promocji i okazji, które stanowią realną alternatywę dla posiadanej przez nas oferty. Miniony rok minął pod znakiem rewolucji internetu LTE, a większość operatorów skupiła swoje działania na promocji usług abonamentowych. Rezultatem są codzienne migracje parunastu tysięcy abonentów. Jednak wielu potencjalnych „uciekinierów” nie wie, jak tego dokonać. Szczegółową zmianę operatora wyjaśniają przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r., poz. 243 t.j.) i „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych” (Dz. U. Nr 249, poz. 1670).


Przeniesienie numeru na kartę

Jeśli chcesz przenieść numer do innego operatora, ważną kwestią, o której musisz pamiętać, jest konieczność rejestracji karty SIM. Każdy posiadacz abonamentu automatycznie został zarejestrowany w specjalnej bazie danych. W przypadku posiadaczy oferty na kartę, sprawa jest bardziej skomplikowana. Jeśli nasza karta SIM w przeszłości obsługiwała abonament, wtedy nasze dane zostały już zarejestrowane. Jednak w przypadku chęci przeniesienia numeru, który został zakupiony jako prepaid, istnieje konieczność rejestracji. Tej musisz dokonać w salonie sprzedaży bądź korespondencyjnie, ponieważ operator musi zweryfikować naszą tożsamość.


Zmiana operatora nie taka straszna

Jak widać zmiana operatora nie jest zbyt absorbującą czynnością. Aby dokonać bezproblemowego procesu, wystarczy sztywno trzymać się wyznaczonych terminów, związanych z podpisaniem nowej i rozwiązaniem starej umowy – całą resztą zajmą się sami operatorzy. Szczegóły zaprezentowane zostały na materiale poniżej. Jeśli interesują Cię procedury przeniesienia numeru do konkretnego operatora komórkowego, znajdziesz je w naszym dziale przeniesienie numeru.

avatar
  • Thompson04

    Konieczność zarejestrowania obecnej karty to porażka natomiast skany dowodu osobistego to jakieś nieporozumienie. Chętnie bym przeniósł numer np. z heyah do tego virgin ale tyle formalności to przesada aby zachować numer, nie da się prościej?

  • Ania30

    Niestety też przenoszę numer z heyah ( który posiadam 12 lat! ) do Orange i jest z tym mnóstwo problemów. W heyah zawsze byłam na kartę, nie na abonament, więc musiałam pójść do salonu T-mobile i zarejestrować numer na moje dane + robili skan dowodu osobistego. Po 2 dniach poszłam do Orange w celu przeniesienia numeru i przejscia na abonament Orange. Niestety przyszła odmowa z Orange, że dane z wniosku ( tego którego wypełniałam u heyah) nie pokrywają się z danymi, które podałam u Orange. Byłam w salonie Orange i wszystko jest dobrze wypełnione. Teraz muszę leciec do T-mobile i pytać o co chodzi. Masakra. Ale przez 12 lat, żal pozbywać się numeru, więc będę latać po salonach.

  • Benedykt

    Odnośnie kserowania dowodów, to miałem z TMobilem historię, że zamówiłem aktywację kurierem i przy odbiorze nie podpisałem umowy, bo chciano ode mnie pełnego ksero dowodu. Tymczasem zarówno w samych regulaminach operatora jak i w zaleceniach GIODO jest napisane, żeby dane niewymagane do umowy zamazywać. Tak też zrobiłem – zamazałem, co niepotrzebne, bo na co sieci mój kolor oczu, wzrost, imiona rodziców itp. Przecież z kompletem tych danych można wziąć kredyt, chwilówki i inne zobowiązania. Oferta, na którą się zdecydowałem była możliwa do nabycia tylko przez sklep internetowy TMobile. To w połączeniu z faktem, że za zgodę na udostępnianie danych dawali jakiś bonus, wygląda jakby celem tej akcji była zbiórka danych osobowych. Widzę, że nie tylko ja to zauważyłem. Pozdrawiam.

  • Patryk

    Przy przeniesieniu numeru do Tmobile, nie należy zbytnio ufać zapewnieniom, że trwa to do 5 dni od momentu podpisania umowy przy kurierze. W moim przypadku kurier przywiózł tel. 27 lipca i numer do chwili obecnej nie został przeniesiony (9 sierpnia 2016)

    • asik

      to dziwne, bo ja ostatnio przenosiłam 2 numery (swój i Mamy) na ten ich abonament bez dodatkowych kosztów, blablabla i po dwóch dniach już wszystko śmigało normalnie. chociaż akurat u nas wszystko było załatwiane w salonie stacjonarnie, telefony też, więc obyło się bez udziału kuriera.

  • WaldekP

    dosłownie „zmiana operatora nie taka straszna”, przeniosłem do premium mobile dwa numery. Wystarczy złożyć podpis i resztą się operator zajmuje i przenosiny długo nie trwają

  • Kiepsko przenoszą w TMobile

    W przypadku TMobile numer nie został przeniesiony po podpisaniu umowy, a po reklamacji przeniesli numer jako widoczny tylko w swojej sieci i plusa, w innych numer przestał istnieć… Reklamacja za reklamacją, a sytuacja trwa.

Wybrane oferty: