Polkomtel, operator sieci Plus, będzie musiał zapłacić niemal 40 mln zł kary. Taką decyzję wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za bezprawne aktywowanie dodatkowo płatnych usług w swoich abonamentach. Decyzja nie jest prawomocna.
39,5 mln kary dla Plusa
UOKiK stwierdził, że stosowane przez Plusa praktyki naruszały interesy konsumentów. Polegały one na aktywacji 9 różnych usług (m.in. Czasoumilacz i Serwis Wyświetlacza), za które po okresie promocyjnym były pobierane dodatkowe opłaty poza abonamentem. Według UOKiK Plus nie miał zgody swoich abonentów na takie płatności.
Przykładowy abonament Plusa:
Na każdą ze stosowanych przez Plusa praktyk została nałożona kara finansowa – w sumie niemal 39,5 mln złotych.
Komentarz Marka Niechciała, prezesa UOKiK:
Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz”.
Oprócz kary finansowej Polkomtel ma również – po uprawomocnieniu decyzji – ogłosić jej treść na swojej stronie internetowej, a także w 2 ogólnopolskich dziennikach. Ponadto do każdego klienta, od którego choć raz pobrał w ten sposób dodatkową opłatę, został zobowiązany wysłać list polecony.
Na powyższą decyzję UOKiK mogą powoływać się klienci operatora przy składaniu reklamacji.
Lista zakwestionowanych usług przez UOKiK:
- Czasoumilacz
- Serwis Wyświetlacza
- Ochrona Internetu
- Gdzie Jest Bliski
- Usługa transmisji danych do IPLA
- Usługa transmisji danych do HBO GO
- Plus Music News
- Połączenia bez limitu na numery stacjonarne
- Bezpieczny Internet
Źródło: UOKiK.
Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!