Pomoc Dodaj telefon Karta SIM icon add sim family icon triangle down icon settings icon filters icon filters-2 icon edit pen icon smartphone icon net phone icon net home

Rewolucja u fioletowego operatora? Program Fair Play

Program Fair Play

Fioletowy operator ogłosił, że od 17 marca br. zmienia mocno zasady w umowach abonamentowych na bardziej przejrzyste i równe – czyli wprowadza program Fair. Dotychczas podpisując umowę z operatorem zgadzaliśmy się na narzucone zapisem warunki. Zazwyczaj nie można było ich zmieniać podczas trwania umowy, ewentualne modyfikacje były dozwolone tylko w przypadkach zwiększania kwoty miesięcznego zobowiązania. Od teraz ma być inaczej! Czy aby na pewno? Postanowiliśmy sprawdzić na ile rewolucyjna jest nowa usługa fioletowego operatora.

Klient ma wreszcie coś do powiedzenia

Podpisując umowę z operatorem jesteśmy zobowiązani do systematycznej opłaty abonamentu w ustalonej kwocie. Pod tym względem zdecydowanie bezpieczniejszym wariantem jest prepaid – jeżeli spotka nas ciężka sytuacja życiowa, w wyniku której nasz domowy budżet nie wytrzymuje kolejnych obciążeń, możemy nie opłacać konta. W abonamencie czy mixie lepiej nie spóźniać się z terminami opłat, gdyż długotrwały poślizg może skończyć się wypowiedzeniem umowy ze strony operatora i bardzo dużą karą pieniężną – nawet kilka tysięcy złotych! Do tego dochodzą wpisy do rejestru dłużników, windykacja, itp. Zobaczmy, co ma do zaoferowania Play w swoim innowacyjnym podejściu (cytaty za blogplay.pl):

Play, korzystając z najlepszych wzorców dostępnych w innych branżach, wprowadza Program Promocyjny FAIR PLAY. Pierwszy w Polsce Program, który pozwala Klientom abonamentowym sieci na zmianę swojej decyzji. W ciągu 30 dni od podpisania umowy, bądź aneksu przedłużającego umowę, Abonenci mogą dokonać zmiany w umowie, którą podpisali. W ramach istniejących ofert, możliwa będzie zmiana oferty oraz urządzenia, które zakupili. Dla nowych umów możliwe będzie również jej rozwiązanie. Zmiany będzie można dokonać tylko raz dla każdego numeru abonenckiego.

Komentarz Komórkomatu: Nowatorskie posunięcie, szkoda tylko, że można tego dokonać do 30 dni od podpisania umowy/aneksu, a więc przed terminem pierwszej opłaty. Nie będziemy wówczas pewni, czy np. ilość gigabajtów w pierwotnie wybranej ofercie będzie wystarczająca. Z programu Fair Play będziemy mogli również skorzystać tylko jeden raz, a więc powinna to być przemyślana i świadoma decyzja.

Play Fair Play4

Program FAIR PLAY dostępny jest dla wszystkich Klientów, którzy w salonie Play podpiszą umowę abonamentową. Program dotyczy Klientów indywidualnych oraz biznesowych, natomiast nie obejmuje ofert typu MIX. Proces podpisania umowy jest taki sam jak do tej pory, a Klient otrzymuje dodatkowy regulamin dla Programu. Od dnia podpisania umowy Klient ma 30 dni na zmianę. Może zmienić swój abonament lub ofertę, jednocześnie wymieniając urządzenie, które zakupił w tym samym salonie, w którym podpisywał umowę. Może też zostawić urządzenie, które kupił, a jedynie zmienić ofertę – na przykład obniżyć abonament. Warunkiem koniecznym do dokonania zmiany jest dostępność wybieranej oferty w dniu podpisywania umowy, a nie dokonywania zmiany. Program FAIR PLAY nie wprowadza nowych ofert, a pozwala Klientom na dopasowanie umowy i urządzenia najbardziej odpowiadającego jego potrzebom, spośród aktualnie dostępnej oferty Play.

Komentarz Komórkomatu: Pominięcie ofert typu mix jest kolejnym ciosem dla tego rodzaju umów. Widać wyraźnie, że Play staje się bardziej elastyczny i stara się zadowolić klienta nie zmieniając samych ofert, a jedynie zwiększając swobodę ich świadomego wyboru. Oddane operatorowi telefony i smartfony (de facto sprzęt używany) być może będą oferowane w niższych cenach jako sprzęt odnowiony na wzór Orange. Oby tylko Play nie stał się komisem sprzętu elektronicznego.

Play Fair Play3

Zmiany dokonywane w Programie mogą wiązać się z opłatami. W przypadku zmian oferty i w konsekwencji zmian wysokości abonamentu, jest ona dokonywana bezpłatnie. Jeśli Klient zmienia ofertę z urządzeniem, jego cena zakupu zostaje wyrównana do ceny, która obowiązywała w danej ofercie w cenniku z dnia podpisania umowy. Dla przykładu: jeśli Klient podwyższa swój abonament z poziomu 59 zł na 69 zł, za urządzenie zapłacił 299 zł i jest ono w nowej ofercie dostępne za 199 zł, Klientowi zwracana jest kwota nadpłaty, w tym przypadku 100 zł. W przypadku zmian w odwrotnym kierunku konieczna będzie dopłata. Wyrównanie ceny zakupu będzie rozliczane w salonie, w którym Klient dokonuje zmiany. Zmiany mające wpływ na wysokość abonamentu, zostaną odpowiednio naliczone i przedstawione Klientowi na najbliższej fakturze.

Komentarz Komórkomatu: Dobrze, że Play pomyślał o osobach zamawiających abonament z telefonem. W końcu tani telefon czy smartfon jest bodaj główną zaletą abonamentu. Zwrot różnicy w cenie telefonu to faktycznie ukłon w stronę klienta, co dotychczas nie było niestety możliwe. Szkoda, że w przypadku opcji zmiany z telefonem trzeba za to zapłacić, o czym poniżej:

W ramach programu FAIR PLAY, Klienci mają prawo wymienić urządzenie, które zakupili wraz z podpisaniem umowy. Mogą też je zwrócić, jeśli decydują się na rezygnację z umowy. W każdym z tych przypadków, gdy Klient zwraca wcześniej zakupione urządzenie, jest on zobowiązany do uiszczenia Opłaty za Korzystanie z Urządzenia. Bez względu na to, czy urządzenie jest rozpakowane, czy nie, opłaty są jednakowe i uzależnione jedynie od grupy, w której się ono znajduje. Wysokość opłat waha się od kwoty 49 zł do 399 zł z VAT, a szczegółowa lista urządzeń z przypisaną do niej wysokością opłaty znajduje się w Cenniku Telefonów, Modemów i Zestawów bez Promocji, dostępnym w salonie Play lub na www.play.pl. Sprzedawca Play będzie mógł odmówić przyjęcia zwracanego sprzętu, jeśli będzie on niesprawny, uszkodzony przez niewłaściwe użytkowanie lub zestaw, który oddaje jest niepełny.

Opłata za rezygnację z umowy wynosi 99 zł i jest opłacana na podstawie noty obciążeniowej, która zostanie wysłana pocztą. Klient jest także zobowiązany do opłacenia faktury za usługi telekomunikacyjne, proporcjonalnie do liczby dni, kiedy umowa była aktywna.

Komentarz Komórkomatu: Gdyby można było anulować umowę w dowolnym czasie jej trwania (i to bez większych obciążeń) to rzeczywiście byłaby to mała rewolucja. Niestety, rezygnacja jest możliwa tylko w ciągu pierwszych 30 dni od podpisania umowy, podobnie jak w przypadku modyfikacji oferty. Za odstąpienie od umowy operator życzy sobie 99 zł oraz od 49 do 399 zł (z VAT) za telefon. Przypominamy, że na polskim rynku GSM od dość dawna są już dostępne oferty na abonament, w których możemy zrezygnować z usługi (i to za darmo) w dowolnym czasie jej trwania. Oferują je m.in. Heyah, Lajt Mobile i nju mobile. W przypadku wypowiedzenia umowy obowiązuje nas jedynie miesięczny okres wypowiedzenia.

Podsumowanie

Program Fair Play jest pozytywną zmianą w abonamentach terminowych oferowanych w naszym kraju. Nie jest ona jednak na tyle istotna, by nazywać ją rewolucyjną. Wielka szkoda, że ewentualne zmiany i wypowiedzenie umowy zawartej w salonie możemy dokonać jedynie w ciągu pierwszych 30 dni. Przez ten czas nie zdążymy przetestować naszej taryfy i tak naprawdę nie wiemy do końca, czy spełnia nasze wymagania. Na pewno jest to oferta dla osób, które krótko po zakupie uznały, że źle wybrały abonament bądź model telefonu i chcą to zmienić. Play jednak nie każdą zmianę umożliwia gratis. Klient powinien rozważyć, czy bardziej opłaca mu się kupić abonament wraz z telefonem online – gdzie ma 14 dni na odstąpienie od umowy bez żadnych kosztów – czy proponowany program Fair Play dostępny w salonach sprzedaży, co niestety kosztuje.

Jesteśmy w Google News - obserwuj nas i bądź na bieżąco!

4.3/5 - (6 votes)
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Witam, mam pytanie odnośnie zerwanie umowy abonamentowej na firmę na podstawie programu Fair Play. Kara którą trzeba zapłacić jest za każdą usługę czy za umowę? Ponieważ na infolinii mówią, że salon naliczy sobie tylko opłatę za usługi za czas, w którym korzystałam, natomiast w salonie chcą mnie oskubać na 360 zł (2x abonament za tel, za internet oraz za urządzenie tj, router)!! Mało tego, od msc czekam za przeniesieniem nr z innej sieci do Play- na marne… A faktury już przysłali do zapłacenia…

Właściciel serwisu komorkomat.pl nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od użytkowników, którzy korzystali z usługi lub towarów, na temat których zamieszczają komentarze. W serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze użytkowników.